Kalau pakcik Ramlee (P.Ramlee) ada Ali Baba dan 40 penyamun, pakcik Osman ada 41 gitar. KHAT DIWANI JALI dibentuk menjadi gitar dengan begitu teliti, setiap satu dibuat penuh perhatian walaupun kecil.
Pakcik Osman belajar membuat gitar di Sepanyol. Nama guru beliau ialah Jose Romanillos.
Setiap satu gitar custom yang beliau buat akan diabadikan dengan stiker nama "Osman Mohd Noor" عثمان محمد نور yang ditulis satu persatu bersaiz 10x15 cm.
Pakcik Osman memang legend!
Masih segak walaupun umur dah 7 series...
Ini hasil karya saya untuk pakcik Osman awal tahun 2013....nama 3 orang sahabat pembuat gitar
Gitar custom ini adalah gitar akustik. Setiap satu bahagiannya diimport dari luar negara. Proses menghasilkannya juga rumit dan mengambil masa yang lama.
Read more...
Kuala Lumpur: “Saya terpanggil untuk memartabatkan
seni penulisan khat di Malaysia selepas
melihat kurangnya karya sedemikian di tanah air. Seni
seumpama itu dimartabatkan selaras
dengan industri seni lain,” kata Ahmad Rajaei Awang.
Ahmad Rajaei yang mempunyai pengalaman luas dalam
penulisan khat memberitahu, idea itu
tercetus pada 2003 selepas beliau berhasrat
mengembangkan bakatnya dalam seni penulisan
kaligrafi Islam.
Menurut anak jati Kuala Terengganu yang berusia 33
tahun ini, minatnya yang mendalam
dalam seni penulisan khat menjadikannya
bersungguh-sungguh mengembangkan seni warisan
Islam itu sehingga ia menjadi antara punca pendapatannya.
Bapa kepada empat cahaya mata itu berkata, kurangnya
pembabitan anak seni di Malaysia
dalam tulisan khat sehingga peminat tulisan itu yang ingin
mengumpul koleksi khat terpaksa
membeli di luar negara menyebabkan dia ingin
membangunkan seni kaligrafi Islam berkenaan.
“Saya menghasilkan tulisan kaligrafi khat ini menggunakan
kanvas selain beberapa peralatan lain.
Ia ada dijual daripada harga serendah RM600 hingga
RM25,000 bergantung kepada panjang
tulisan dan kerumitan menghasilkannya.
“Antara karya tulisan khat yang sering saya hasilkan
ialah tulisan ayat al-Quran, zikir dan sajak,”
katanya ketika ditemui di pameran 48 karya khat kumpulan
Qalam Warisan di lobi bangunan
The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP),
Jalan Riong, di sini, semalam.
Pameran yang berlangsung sejak 1 Jun dan berakhir pada
28 Jun ini turut mempamerkan
karya penulis khat lain seperti Muhammad Zulhelmi Sobri
dan Ainun Jariah Yaacob.
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 10 Jun 2015 @ 11:10 AM
seni penulisan khat di Malaysia selepas
melihat kurangnya karya sedemikian di tanah air. Seni
seumpama itu dimartabatkan selaras
dengan industri seni lain,” kata Ahmad Rajaei Awang.
Ahmad Rajaei yang mempunyai pengalaman luas dalam
penulisan khat memberitahu, idea itu
tercetus pada 2003 selepas beliau berhasrat
mengembangkan bakatnya dalam seni penulisan
kaligrafi Islam.
Menurut anak jati Kuala Terengganu yang berusia 33
tahun ini, minatnya yang mendalam
dalam seni penulisan khat menjadikannya
bersungguh-sungguh mengembangkan seni warisan
Islam itu sehingga ia menjadi antara punca pendapatannya.
Bapa kepada empat cahaya mata itu berkata, kurangnya
pembabitan anak seni di Malaysia
dalam tulisan khat sehingga peminat tulisan itu yang ingin
mengumpul koleksi khat terpaksa
membeli di luar negara menyebabkan dia ingin
membangunkan seni kaligrafi Islam berkenaan.
“Saya menghasilkan tulisan kaligrafi khat ini menggunakan
kanvas selain beberapa peralatan lain.
Ia ada dijual daripada harga serendah RM600 hingga
RM25,000 bergantung kepada panjang
tulisan dan kerumitan menghasilkannya.
“Antara karya tulisan khat yang sering saya hasilkan
ialah tulisan ayat al-Quran, zikir dan sajak,”
katanya ketika ditemui di pameran 48 karya khat kumpulan
Qalam Warisan di lobi bangunan
The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP),
Jalan Riong, di sini, semalam.
Pameran yang berlangsung sejak 1 Jun dan berakhir pada
28 Jun ini turut mempamerkan
karya penulis khat lain seperti Muhammad Zulhelmi Sobri
dan Ainun Jariah Yaacob.
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 10 Jun 2015 @ 11:10 AM