2.8.21

Jangan Politikkan Tulisan Jawi -Sharkar

 

Jangan Politikkan Tulisan Jawi -Sharkar

KUANTAN, 2 Ogos – Hentilah mempolitikkan tulisan Jawi, tegas Exco Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Seri Mohd. Sharkar Shamsudin.

Beliau yang juga Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO berkata, tidak perlulah kaum lain menganggap bahawa tulisan Jawi sebagai proses Islamisasi seperti mana yang didakwa oleh sebahagian pihak.

“Tulisan Jawi bukan isu agama, tetapi isu ini berkaitan dengan bahasa kebangsaan. Kita pula tidak pernah mempertikaikan tulisan Cina kerana Itu sebahagian dari budaya kaum Cina, sebagai contoh,” katanya dalam kenyataan berkaitan isu tersebut, hari ini.

Soal beliau, salahkah kerajaan negeri Pahang mahu memartabatkan tulisan Jawi?

“Lagipun arahan menyertakan semua papan tanda di jalan raya dan premis perniagaan dengan tulisan tulisan Jawi bukanlah suatu yang sukar untuk dilaksanakan.

“Saya tidak faham mengapa masih ada pihak yang menentang kerana tulisan Jawi sememangnya sebahagian daripada bahasa Melayu.

“Bimbang didenda RM250? Jika bimbang sertakan sahajalah tulisan Jawi di papan tanda premis perniagaan, jika tidak mahu membuat papan tanda baru, tampal sahaja tulisan Jawi mengikut saiz dan ukuran yang ditetapkan.”

Soalnya lagi, adakah cara sebegini pun sukar untuk dilaksanakan?

“Jadi saya tidak faham kenapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tras, Chow Yu Hui memfailkan permohonan mahkamah mencabar ketetapan kerajaan Pahang mewajibkan tulisan Jawi di papan tanda dan iklan di premis perniagaan di negeri itu.”

Sejurus selepas itu, katanya, ADUN Ketari, Young Syefura Othman memaklumkan Dap negeri menyokong usaha bagi menggalakkan penggunaan tulisan Jawi di Pahang tetapi jangan sampai membebankan rakyat khususnya golongan peniaga kecil.

“Persoalannya, adakah menyertakan tulisan Jawi di papan tanda adalah suatu yang membebankan?

“Saya berpandangan, usaha kerajaan negeri Pahang itu tidak memberikan sebarang tekanan pun kepada rakyat pelbagai kaum di negeri ini.”

Terangnya, penggunaan tulisan Jawi, termasuklah pelaksanaan mandatori dalam papan tanda tidak menyekat kebebasan mana-mana kaum atau agama.

“Adakah ADUN Tras, ADUN Ketari dan Dap Pahang menghormati titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang bertitah supaya kerajaan negeri Pahang mewajibkan penggunaan tulisan Jawi di papan tanda premis perniagaan di negeri ini?

“Kepada seluruh rakyat di negeri ini, rujuklah kepada pihak yang mempunyai kepakaran untuk mendapatkan nasihat berhubung tulisan Jawi.

“Janganlah dipengaruhi oleh orang berkepentingan politik, ini akan memburukkan keadaan, malah boleh menjejaskan perpaduan rakyat bukan sahaja di Pahang malah seluruh negara,” tegasnya lagi yang juga ADUN Lanchang. – UMNO Online


Read more...

https://www.mstar.com.my/lokal/viral/2019/08/14/remaja-cina-belajar-khat

 
https://www.mstar.com.my/lokal/viral/2019/08/14/remaja-cina-belajar-khat




Read more...

Tulisan khat pengisian tambahan seni bahasa

 

Tulisan khat pengisian tambahan seni bahasa

Foto Hiasan.
Foto Hiasan.

KEMENTERIAN Pendidikan hari ini mengedarkan set soalan lazim bagi menjelaskan pengenalan tulisan khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan SJK Tamil.

S: Apakah yang berlaku?

J: Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) (Semakan) bagi subjek Bahasa Melayu Tahun Empat memperkenalkan seni tulisan khat sebagai pengisian tambahan.

S: Apakah tujuan pengenalan tulisan khat ini dilakukan?

J: Ia dilaksanakan sebagai pengisian tambahan dalam aspek seni bahasa dan untuk memperkaya murid dengan pengetahuan mengenai seni, warisan dan sejarah bahasa Melayu.

S: Bagaimana pengisian ini dilakukan?

J: Pengisian ini dilaksanakan melalui pembelajaran di dalam buku teks Bahasa Melayu. Terdapat enam muka surat aktiviti seni bahasa berkaitan tulisan khat dimuatkan di dalam buku teks setebal 164 muka surat.

S: Adakah murid akan menguasai jawi melalui enam muka surat ini?

J: Seperti dijelaskan tadi, ia dilaksanakan untuk memperkenalkan tulisan khat bagi meningkatkan pengetahuan murid mengenai aspek seni, warisan dan sejarah bahasa Melayu. Sehubungan itu, ia bukan satu pembelajaran komprehensif untuk menguasai jawi.

S: Adakah ini berlaku di SJK sahaja?

J: Tidak. Pengenalan ini membabitkan semua Sekolah Kebangsaan (SK) dan SJK.

S: Bilakah keputusan ini dibuat?

J: Perancangan pengenalan tulisan khat ini dilaksanakan melalui semakan semula KSSR sejak 2014.

S: Adakah untuk Tahun Empat sahaja?

J: Pengenalan tulisan khat ini adalah untuk Tahap Dua dengan membabitkan Tahun Empat pada 2020, Tahun Lima pada 2021 dan Tahun Enam pada 2021. Murid Tahap Satu (Tahun Satu hingga Tiga) tidak terbabit dengan pengenalan tulisan khat.

S: Adakah tulisan khat ini akan diuji dalam ujian dan peperiksaan?

J: Tidak. Tiada pentaksiran akan dijalankan bagi tulisan khat.

S: Kenapa memaksa murid bukan Melayu mempelajari tulisan khat?

J: Ia bukan paksaan sebaliknya satu usaha untuk meningkatkan kefahaman semua murid mengenai seni, warisan dan sejarah bahasa Melayu. Tambahan pula, tulisan jawi juga diajar di SJK melalui mata pelajaran Bahasa Melayu sejak 2015. Ini boleh dirujuk kepada buku teks Bahasa Melayu untuk SJK Tahun Lima cetakan 2015 di muka surat 85 hingga 88 (bawah tema 6 Menghargai Budaya Bangsa Unit 17 Seni Tulisan).

S: Mengapa tulisan khat dan tidak memberi fokus kepada 'coding' dan cabang ilmu lain?

J: Tulisan khat adalah pengisian tambahan yang relevan untuk mata pelajaran Bahasa Melayu. KPM memperkenalkan ‘coding’ atau pengekodan kepada murid sekolah rendah dan menengah dalam pelaksanaan KSSR dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) Semakan 2017. Di sekolah rendah ia membabitkan murid Tahap Dua (Tahun Empat, Lima dan Enam). Manakala untuk sekolah menengah membabitkan Tingkatan Satu hingga Tiga. Aspek ‘coding’ ini dipelajari melalui mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi serta Asas Sains Komputer.


Read more...

Khat, tulisan jawi adalah seni, bukan agama - TPM

 

Khat, tulisan jawi adalah seni, bukan agama - TPM

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Pertandingan Video Kreatif ‘Hentikan!Stop It!’ dan Soal Selidik Mengenai Gangguan Seksual di Putrajaya. - NSTP/Mohd Fadli Hamzah
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Pertandingan Video Kreatif ‘Hentikan!Stop It!’ dan Soal Selidik Mengenai Gangguan Seksual di Putrajaya. - NSTP/Mohd Fadli Hamzah

PUTRAJAYA: Khat dan tulisan Jawi adalah seni yang tidak mempunyai kaitan dengan aspek keagamaan, kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Timbalan Perdana Menteri bagaimanapun mengambil maklum keresahan sesetengah pihak terutama masyarakat Tionghua berhubung keputusan kerajaan memperkenalkan seni khat dan tulisan Jawi bagi mata pelajaran bahasa Melayu Tahun Empat menjelang tahun depan.

“Memang saya ambil maklum dan akan bincang secara mendalam dengan Perdana Menteri (Tun Dr Mahathir Mohamad) walaupun beliau sudah keluarkan kenyataan.

“Kita ambil maklum keresahan masyarakat Tionghua dalam isu ini tetapi ini (khat dan tulisan Jawi) adalah seni, bukan agama,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Pertandingan Video Kreatif ‘Hentikan!Stop It!’ dan Soal Selidik Mengenai Gangguan Seksual di sini, hari ini.

Baru-baru ini, Dr Mahathir berkata, keputusan kerajaan untuk memperkenalkan seni khat dan tulisan Jawi bagi mata pelajaran bahasa Melayu Tahun Empat adalah kekal.

Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak pernah menghalang kaum lain mengamalkan penulisan bahasa ibunda masing-masing, yang menjadikan negara ini istimewa.

Sebelum ini, beberapa pemimpin akar umbi DAP termasuk sebahagian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) parti itu membantah pelaksanaan seni khat dan tulisan Jawi sebagai sebahagian subjek bahasa Melayu Tahun Empat di sekolah jenis kebangsaan.

Baru-baru ini, Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching, mengumumkan penggunaan tulisan Jawi dalam buku teks di semua sekolah termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan SJK Tamil.

Keputusan itu turut membabitkan pelaksanaan seni khat ke dalam buku teks murid Tahun Empat menjelang tahun depan.


Read more...

Dr M terkejut bantahan isu khat Jawi

 

Dr M terkejut bantahan isu khat Jawi

Dr Mahathir menjawab pertanyaan media Malaysia pada sidang media sempena lawatan kerja dua hari bermula semalam di Fukuoka hari ini. Turut hadir Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah (dua, kanan). - foto BERNAMA
Dr Mahathir menjawab pertanyaan media Malaysia pada sidang media sempena lawatan kerja dua hari bermula semalam di Fukuoka hari ini. Turut hadir Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah (dua, kanan). - foto BERNAMA

FUKUOKA: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau terkejut berlaku bantahan terhadap pengenalan tulisan khat Jawi sebagai antara kandungan subjek Bahasa Melayu bagi murid Tahun 4, tahun depan.

Perdana Menteri berkata, keputusan memperkenalkan tulisan khat itu dibuat pada tahun 2012 dan topik itu terkandung dalam buku teks.

“Tulisan khat akan diajar sebagai subjek seni kaligrafi. Ia diputuskan oleh kerajaan pada tahun 2012. Saya tidak tahu mengapa ia menjadi isu sekarang.

“Tiada siapa yang ‘bising’ sebelum ini. Ia tiada perbezaan seperti diputuskan sebelum ini,” katanya.

Dr Mahathir berkata, beliau mengesyaki pihak tertentu termasuk pemimpin politik dan ‘surat khabar’ cuba menggunakan isu berkenaan untuk memburukkan DAP.

“Mereka mahu menguji DAP. Jika DAP bersetuju dengan pelaksanaannya, mereka akan kata DAP dikawal. Jika berlaku sebaliknya mereka akan kata pula DAP mengawal kerajaan,” katanya.



Read more...

Khat, Jawi and cultural colonisation

 LETTER


Khat, Jawi and cultural colonisation

Hafidz Baharom

Published 

LETTER | I am perturbed by the accusation that the Malay Jawi alphabet and stylistic khat writing is a sign of Islamisation. Our Jawi alphabet was an adaptation of the Arabic alphabet to suit the local language, Bahasa Malaysia.

I was told that, when coming up with an argument, flip it around a few ways to see if it is ridiculous. This Jawi promotes Islamisation argument can be flipped so many ways to show how idiotic it is.

If Jawi and khat writing were signs of Islamisation, would that mean the Malay right wingers were right - that Lim Guan Eng putting Chinese calligraphy on the walls of the Ministry of Finance is a sign that we were now linked to China?

Since Guan Eng also said he had Jawi calligraphy on his wall, would that mean he was also promoting Islamisation?

Since I am typing this in Romanised English, am I promoting or supporting the English colonisation before Merdeka? Does that mean the lawyers and judges using Latin terms have a direct line to the Pope?

Are ramen stores then supporting the past Japanese Occupation?

Will anyone still using a sickle or hammer be promoting Soviet Russia?

This seems to be the mentality of the detractors, which seem to be the same small-minded mentality of the Malays who see a cross and think they will be converted.

Let’s just face the sad fact that the main argument here is that we want to remain limited and comforted in our racial silos, with set boundaries against each and every culture. That we would prefer each and every race and religion boxed into separate categories, not impacting or mixing with one another.

Even if Jawi is already on our currency used for everyday trade.

If there were talk about how Jawi would be appropriate in this time and age, that khat was an outdated form of art, I would say the same about poetry. Heck, wouldn’t we argue the same about all forms of art and artistic expression altogether, from calligraphy to interpretive dance?

Why bother having a digital recreation of the Mona Lisa when someone can just post a selfie on Instagram, if we want to talk about current relevancy?

Personally, I’ve never understood art in any shape or form. Even going to the Victoria and Albert Museum in London and looking at a recreation of Michaelangelo’s David does not mean I understand it.

Even if I find it a beautiful sculpture, I can’t explain why. Nor can I explain why I find Da Vinci’s 'The Last Supper' intriguing, or the Chinese calligraphy during every Chinese New Year season fascinating.

I might not understand the khat art of Cufica, but I notice people who appreciate it. Just as much as I notice people going nuts over Japanese script and block prints of a wave by Hokusai, Van Gogh’s Sunflower collection, the Gutenberg bible or even the gold leaf Quran.

Art, religion, calligraphy, cursive writing, Jawi, Latin or even Chinese characters used - none of this truly have an impact on future learning and technology such as artificial intelligence and coding, robotics and big data.

But what it does is this - it sets us apart from the technology we are developing. It is what makes humans human. Now, of course, given time an AI could learn to write a haiku or deliver news in iambic pentameter, but only by viewing and recreating human work.

So when someone tells me culture should not be dictated in schools, I disagree. Culture is the one thing we should be teaching in schools because it makes us one nation that understands each other, even if it starts with taboos and customs.

That is the basis of unity and cultural preservation. If you still don’t get why cultural preservation is important or in vogue, I suggest you rewatch "Black Panther" and understand that those are cultural representations of real African tribes united as one, albeit in a fictitious landscape.

Which is why Maszlee Malik should take heart in promoting all calligraphy, not just khat.

All this said, there are a lot of things wrong with our education system for sure. But this idea isn’t one of them. It is not some move to radicalise school kids to Islam - if it were, then every one holding a Malaysian ringgit would be promoting the same and we should be using the US Dollar.

But then again, it has Latin on it and maybe that might make us all Catholic it we follow the mentality of those opposing the measure.


The views expressed here are those of the author/contributor and do not necessarily represent the views of Malaysiakini.

Read more...