2.12.11
Interview Seni Khat Dalam New Straits Times oleh Rizalman Hammim
Diterjemahkan ke Bahasa Melayu menggunakan Google Translate :
MUDA DAN MAHIR DALAM SENI KHAT
Cinta SAYA dan kepentingan dalam seni Khat, yang kaligrafi Islam atau Bahasa Arab, bermula ketika saya masih sangat muda - 11 tahun, lebih tepat.Saya kemudian belajar di Sekolah Agama Seri Pasir di Seri Medan, Batu Pahat.
Guru besar sekolah, Cikgu Yusof Othman, guru pertama saya seni itu, yang mengajar saya asas Khat dan yang dipupuk semangat saya untuk ia.
Pada tahun 1996, ketika saya berusia 12 dan di bawah bimbingan Cikgu Yusof, saya memenangi pertandingan Khat Johor untuk sekolah agama, yang dianjurkan oleh kerajaan negeri.
Seperti yang saya membesar, semangat saya untuk seni yang berkembang lebih kuat dan saya terus untuk mengetahui lebih lanjut tentang seni dari tiga guru-guru lain yang mengajar saya segala-galanya yang saya perlu tahu.Sepanjang pengajian saya, saya mendapat tahu kewujudan kira-kira 80 gaya Khat, ada yang sudah jarang berlaku manakala yang lain telah menjadi pupus sama sekali.
Pada masa ini, terdapat tujuh gaya Khat yang diamalkan. Ini adalah, iaitu, Thuluth, Nasakh, Riq'ah, Diwani, Farisi, Diwani Jali dan Kufi.
Syukurlah, dengan bimbingan Cikgu Yusof dan guru-guru saya yang lain, saya mahir dalam kesemua tujuh gaya Khat dan saya dapat menulis dengan menggunakan mana-mana gaya betul dan tanpa masalah.
Selepas saya tamat sekolah menengah, saya pergi untuk melanjutkan pelajaran saya di Universiti Al-Azhar yang terkenal di Mesir. Namun begitu, kasih sayang dan semangat saya untuk Khat tidak pernah meninggalkan saya.
Selepas saya tamat pengajian dari Universiti Al-Azhar, saya adalah seorang guru selama kira-kira dua tahun sebelum saya membuat keputusan untuk menumpukan masa saya kepada seni Khat.
Baru-baru ini, pada bulan September, saya telah menubuhkan Seni Khat Solution yang bukan hanya menawarkan kepingan seni Khat untuk dijual tetapi juga mengadakan kursus dan bengkel di atas artform ini untuk sekolah-sekolah atau sesiapa sahaja yang mempunyai kepentingan.
Setakat ini, saya telah dijemput untuk mengadakan demonstrasi dan bengkel di sekolah-sekolah dan ekspo di sekitar Batu Pahat, Muar, Pontian, Johor Baru dan Melaka.
Kerana ia jarang berlaku bagi seseorang sebagai muda sebagai diri saya sendiri untuk menjadi mahir dalam seni, orang tertarik dan sebagainya, menjadi lebih berminat ingin mengetahui lebih lanjut.
Saya juga telah mendapati bahawa, sebagai seorang anak muda diri saya, ia adalah lebih mudah bagi saya untuk mendekati golongan muda yang lain untuk menarik minat mereka dalam seni, dan pada masa yang sama, anak-anak muda kurang teragak-agak dalam usaha mendekati saya untuk bertanya soalan.
Salah satu sebab-sebab yang saya rasa Khat pembelajaran adalah penting kerana tulisan jawi adalah perlahan-lahan dilupakan, dan semakin kurang orang yang dapat membaca.
Pada pendapat saya, jika seseorang itu mahir dalam seni Khat, dia tidak mempunyai masalah dalam membaca tulisan jawi, yang seterusnya, akan membantu mereka dalam membaca Al-Quran.
Selain menjalankan demonstrasi dan bengkel, saya juga membuat peralatan alat tulis yang digunakan untuk membuat Khat. Ini adalah dibuat dari buluh dan jenis kayu yang dipanggil kayu resam.People, pelajar-pelajar terutama muda, sentiasa hairan apabila saya memberitahu mereka bahawa saya menggunakan buluh dan kayu untuk membuat Khat.