30.7.21

Berdakwah menerusi lukisan kaligrafi

 Nur Fatin Mohd Satar - Mac 2, 2016 @ 12:03am

SESIAPA juga boleh berdakwah, malah setiap daripada kita semua adalah pendakwah. Cuma, pendekatan dakwah itu mungkin berbeza dan tidak dinafikan ada antara kita yang tidak berniat untuk menjadi pendakwah tetapi sudah melakukan tugas dakwah secara tidak langsung.

Itulah fasa perubahan yang berlaku kepada pereka grafik, Ismail Md Zin, 60, yang menzahirkan karya seni kaligrafi khat kontemporari digital dengan suntikan elemen moden hingga mengangkat seni khat ke satu tahap lebih tinggi.

Mendekati anak kelahiran Kulim, Kedah, yang berjinak sebagai pelukis sejak sepuluh tahun lalu, beliau berkata minat menghasilkan kerja seni khat lahir daripada rasa tanggungjawab menyebarkan kalimah yang baik untuk dihayati serta diingati.

Lulusan bidang Seni Lukis dan Seni Reka dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu berkata, beliau dan tiga rakannya menubuhkan kumpulan dinamakan Tajdid Islamic Arts Group (TIAG) bersandarkan kepada firman Allah SWT yang bermaksud: "Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit." (Surah Ibrahim, ayat 24) .

Sebar dakwah

Katanya, maksud daripada ayat itu dapat difahami bahawa perkataan baik jika dipasakkan dalam hati akan memberi kesan dan apabila disampaikan atau disebarkan, maka dakwahnya akan lebih meluas serta mencapai jumlah yang ramai.

"Dakwah bukan sahaja dengan cara berkomunikasi melalui ceramah, malah kita boleh disampaikan secara fizikal tanpa berkomunikasi. Kita berhubung dengan pandangan mata dan hati manusia. Itulah misi TIAG dengan tema kalimah 'Lailahaillallah'.

"Melalui kata-kata baik dipersembahkan dalam bentuk seni kaligrafi ini diharap lebih ramai menghayati serta memahami maksudnya," katanya yang ditemui di pameran lukisannya yang sedang berlangsung di lobi Balai Berita, The New Straits Times Press (NSTP), Kuala Lumpur sehingga 2 Oktober depan.

Beliau yang pernah bekerja sebagai pelukis grafik berkata, minat mendalam terhadap seni lukis mendorongnya untuk meneroka cabang lain dan akhirnya mencuba menghasilkan lukisan kaligrafi kalimah Allah menggunakan cetakan serta lukisan tangan.

Ismail berkata, firman Allah SWT mengenai tujuan manusia diciptakan untuk beribadah kepada-Nya membuatkan dirinya terus berfikir dan akhirnya akur bakat seni dikurniakan adalah landasan terbaik untuk beliau menjalankan tanggungjawab sebagai hamba Allah SWT.

Bapa kepada 15 anak itu juga merasakan peranan sebagai ketua keluarga banyak mempengaruhi untuk menjadi insan lebih bertanggungjawab bukan sahaja kepada ahli keluarga, juga agama melalui cara yang diketahui iaitu menghasilkan 'katakata baik' dalam bentuk lukisan khat.

Cerita kebesaran Allah SWT

"Cara saya adalah dengan mempamerkan lukisan kaligrafi yang mempunyai pelbagai warna, bentuk dan paling utama mesej ingin disampaikan. Salah satu lukisan saya iaitu Blue Galaxy (Galaksi Biru) berbentuk bumi yang dipenuhi kalimah Allah adalah lukisan dimensi 2D.

"Lukisan berlatarkan galaksi biru yang bercahaya itu menceritakan keagungan dan kebesaran Allah SWT serta alam ciptaan-Nya. Ia juga menjelaskan betapa kerdilnya kita sebagai hamba-Nya di muka bumi ini," katanya yang kini memiliki 100 koleksi lukisan kaligrafi," katanya.

Air mata menitis

Katanya, beliau pernah melukis kalimah Allah sambil melafazkan ayat itu sehingga air mata menitis kerana terlalu asyik, seolah-olah ayat itu meresap ke seluruh jiwa. Menurutnya, semua lukisan yang terpamer mempunyai nilai estetika tersendiri serta mesej yang ingin disampaikan.

Beliau berkata, seni kaligrafi muncul sudah lama dengan warna keemasan dan hitam putih tetapi beliau menampilkan kelainan menggunakan kemudahan teknologi diserikan kepelbagaian warna, bentuk, grafik dan teknik.

Tidak dinafikan, ada sesetengah pihak tidak bersetuju malah menganggap melukis dan mencetak kalimah Allah dalam bentuk lukisan seni khat adalah satu kesalahan tetapi baginya itu cara untuk menyampaikan mesej terkandung dalam kalimah yang baik supaya dapat menghasilkan kesan yang baik juga.

Berkongsi kenangan manis yang sentiasa membuatnya bersemangat untuk meneruskan usaha dakwah itu ialah pengalaman didekati penyanyi utama kumpulan Alleycats, Datuk David Arumugam, yang tertarik dengan lukisannya.

Ismail berkata, ketika itu beliau membuat pameran solo buat kali pertama di NSTP pada 2013 dan David yang kebetulan datang kerana ada urusan melawat ke ruang pameran apabila melihat lukisan yang dipamerkan.

Tarik minat pelancong Eropah

Penyanyi itu bertanyakan tema serta mesej salah satu lukisan dipamerkan dan pada menunjukkan minat kepada penerangan diberikan. Insiden sama turut berlaku ketika mengadakan pameran bersama tiga rakannya dan peserta termasuk kalangan pelukis dari Eropah.

"Seorang pelancong Eropah hampir separuh hari meneliti lukisan saya dengan penuh minat. Kemudian bertanyakan maksud setiap perkataan yang dilukis seperti kalimah Allah, Muhammad, Lailahailallah, Subahanallah dan ayat suci al-Quran yang lain.

"Kemudian dia berseloroh dengan saya mengatakan nampaknya dia perlu berkahwin dengan wanita Melayu gara-gara tertarik dengan kaligrafi itu. Begitulah nampaknya kuasa lukisan dalam menarik minat mereka yang melihat serta menghayatinya," katanya.

Namun, beliau mengakui bukan mudah untuk berdakwah melalui lukisan kerana selain niat yang kukuh, hasil karya perlu itu perlu menyampaikan mesej yang dimaksudkan supaya kesannya dapat dirasai oleh mereka yang melihatnya.

Katanya, kaligrafi dilukis menggunakan kaedah tepat dan warna yang pelbagai serta maksud indah daripada kalimah disampaikan, dengan izin Allah SWT akan menarik perhatian siapa sahaja termasuk kalangan bukan Islam.

Ismail berkata, satu kejayaan baginya apabila orang bukan Islam turut menunjukkan minat untuk mengetahui maksud di sebalik lukisan kerana mungkin dari situ akan terdetik di hati mereka untuk mengenali Islam dengan lebih mendalam.


Read more...

Lukisan Along tarik orang ateis peluk Islam

 Oktober 3, 2017 @ 9:43am

BEKAS Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Galeri Seni Nasional Tan Sri Kamarul Ariffin (tengah) diberi penerangan oleh Pelukis Gema, Mazlan Noor Along (kanan) selepas perasmian Gema 4 Pelukis di Galeri Aswara hari ini.- Foto BERNAMA
BEKAS Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Galeri Seni Nasional Tan Sri Kamarul Ariffin (tengah) diberi penerangan oleh Pelukis Gema, Mazlan Noor Along (kanan) selepas perasmian Gema 4 Pelukis di Galeri Aswara hari ini.- Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR: Selain kaligrafi, seni lukisan visual berupaya menjadi medan dakwah dan platform untuk menonjolkan keindahan seni dalam Islam.

Pelukis veteran, Mazlan Noor atau lebih dikenali sebagai Along, yang banyak menghasilkan karya universal dan berunsurkan keagamaan berpuas hati apabila karyanya banyak mendapat perhatian orang bukan Islam.

"Skop berdakwah ini sangat luas dan pelbagai cara kita boleh laksanakan, namun apa yang disampaikan itu mestilah jelas.

"Saya berharap agar segala karya ini dapat dijadikan medan dakwah dan diterima semua orang," katanya kepada BERNAMA selepas pelancaran Pameran Gema Echoes di Galeri Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) di sini.

Mazlan turut mengajak pengkarya seni lain menjadikan platform seni sebagai alternatif dalam menyebarkan keistimewaan agama Islam.

Menceritakan pengalamannya sebagai anak seni, Mazlan amat bersyukur selepas lukisannya berjaya menarik seorang Ateis memeluk agama Islam.

Mazlan mempamerkan 13 karya seni lukisan menjayakan pameran kali kelima itu bersama tiga pelukis lain, iaitu Prof Datuk Dr Abdul Jalil Othman, Shafie Hassan dan Charlotte Donvang.

Empat pelukis itu menampilkan karya pelbagai aliran pada pada pameran Gema Echoes yang berlangsung selama sebulan bermula kelmarin. - BERNAMA


Read more...

Seni khat tiup kesedaran, dekatkan diri dengan Tuhan

 Nor Afzan Mohamad Yusof - Jun 27, 2019 @ 1:57pm

Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Muhammad Rosyaimi Amirul Faiz Jailani. Gambar hiasan. - Foto Ghazali Kori
Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Muhammad Rosyaimi Amirul Faiz Jailani. Gambar hiasan. - Foto Ghazali Kori

TANJUNG MALIM: Seni khat ialah antara kesenian Islam yang sehingga kini masih mendapat perhatian masyarakat. Malah sejak diperkenalkan di Nusantara, perkembangannya cukup memberangsangkan.

Hari ini seni khat yang juga dikenali sebagai kaligrafi, bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan seorang pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya. Jauh dari itu, seni khat juga ketika ini boleh dianggap sebagai sebahagian daripada seni visual.

Pensyarah Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Makmur Harun, berkata seni khat turut dilihat sebagai karya seni visual apabila turut mendapat kedudukan yang istimewa dalam kalangan penggemar seni dengan adanya pameran khusus untuk kesenian itu.

“Umumnya, seni khat memaparkan eksplorasi teknik dan kebebasan ekspresi yang bertunjangkan memperindahkan lafaz Allah SWT.

Kepelbagaian teknik

“Ketika ini, terdapat lebih 83 jenis tulisan khat yang biasa ditemui antaranya nasakh, thuluth, diwani, riq’ah, farisi dan kufi.

“Perkembangan seni khat ini juga berlaku dengan pesat yang boleh dilihat menerusi kepelbagaian teknik karya yang ditampilkan,” katanya sewaktu perkongsian kertas kerja, Kepelbagaian Corak Seni Khat Lukisan dalam Pameran’ sempena Persidangan Antarabangsa Historiografi Melayu Kedua (HISTIC-II 2019) di Universiti Pendidikan Sultan Idris Perak (UPSI) di sini.

Tambah Makmur, bermula dengan lukisan dua dimensi, seni khat kini boleh ditemui dalam bentuk empat dimensi (4D), yang secara jelas menunjukkan berlakunya eksplorasi dari aspek tekniknya.

Malah, selain dilakar atas kanvas, ia turut terdapat dalam pelbagai bentuk seperti lukisan kaca, ukiran kayu dan batik.

Cabang seni digemari

“Kerancakan seni khat menyebabkan ia kini menjadi antara cabang bidang kesenian yang digemari ramai orang. Seni khat juga dihasilkan dengan menggunakan pelbagai gaya dan corak dalam membentuk rangkaian huruf dan kalimat.

“Penghayatan sepenuhnya terhadap huruf yang hendak digoreskan, penguasaan terhadap bidang dan warna lukisan benar-benar memancar dari suatu konsep penciptaan karya seni yang utuh lagi menakjubkan.

“Lebih daripada itu, karya seni khat yang berkualiti tinggi mampu membawa peminatnya ke alam sedar bahawa dalam kehidupan ini ada yang sangat dekat dan akrab bersama ciptaan-Nya iaitu Allah,” katanya.

Tambah Makmur, dalam usaha menyemarakkan lagi seni ini hingga ke Asia Tenggara, ia seharusnya dipamerkan supaya lebih ramai khalayak yang boleh menikmatinya.

Pameran katanya, mampu menarik minat pencinta seni untuk mengenali keindahan manifestasi seni Islam. Malah ia mampu menjelaskan, kesenian juga punya peranan untuk mendekatkan manusia dengan Allah SWT dan mengagungkan kebesaran-Nya.

Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Ketua Jabatan Kaligrafi Yayasan Restu, Mohd Zulfikri Mohd Sobri. Gambar hiasan. - Foto Zulfadhli Zulkifli
Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Ketua Jabatan Kaligrafi Yayasan Restu, Mohd Zulfikri Mohd Sobri. Gambar hiasan. - Foto Zulfadhli Zulkifli

Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Ahmad Zawawi. Gambar hiasan. - Foto Rafiqah Dahali
Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Ahmad Zawawi. Gambar hiasan. - Foto Rafiqah Dahali

Read more...

Keindahan Kalamullah

 HM Digital

AL-QURAN buatan Malaysia yang diterbitkan Yayasan Restu di Kompleks Seni Islam Antarabangsa Selangor. FOTO Sairien Nafis
AL-QURAN buatan Malaysia yang diterbitkan Yayasan Restu di Kompleks Seni Islam Antarabangsa Selangor. FOTO Sairien Nafis

KALAM Allah SWT, al-Quran, dibukukan selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW dan proses itu dilaksanakan pada zaman pemerintahan khalifah Islam ketiga, khalifah Uthman r.a.

Penulisan al-Quran kemudiannya berkembang pesat sehingga hari ini, sehingga muncul satu lagi seni iaitu seni hiasan al-Quran yang merangkumi kaligrafi, tanda baca, tanda ayat, hiasan muka surat, warna dakwat, penjilidan dan kulitnya.

Di Malaysia, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Yayasan Restu menjalankan fungsi berkenaan.

Yayasan Restu dikenali dunia sebagai pertubuhan yang menjalankan usaha menyalin mushaf al-Quran, naskhah beriluminasi menggunakan tulisan tangan sepenuhnya.

Klik pada paparan berikut untuk mendapatkan informasi selanjutnya atau layari https://www.hmetro.com.my/nuzulalquran

Disiarkan pada: Mei 22, 2019 @ 12:18am

Read more...

Mushaf sentuhan Malaysia

 Hafiz Ithnin

PROSES menulis ayat Al-Quran di Yayasan Restu. FOTO  Sairien Nafis
PROSES menulis ayat Al-Quran di Yayasan Restu. FOTO Sairien Nafis

SUDAH termaktub di dalam sejarah, al-Quran itu turunnya di bumi Arab, bukan di Nusantara apatah lagi di Malaysia.

Meskipun turunnya di bumi anbia, kuasa pedoman al-Quran merentasi sempadan dunia, menjadi rujukan manusia tanpa membatasi zaman, warna kulit dan bangsa.

Setiap ayat yang terkandung di dalam mushaf agung ini dibukukan secara sistematik dan teratur, begitu mudah untuk diperoleh kerana terdapat ramai pemain industri yang menerbitkannya.

Kilang percetakan mushaf al-Quran terbesar dunia, King Fahd Complex for the Printing of the Holy Qur’an, Madinah di Arab Saudi adalah nama pemain industri gergasi yang mencetak 10 juta naskhah setahun untuk dieksport ke seluruh dunia.

KOMPLEKS Nasyrul Quran menjadi pencetak al-Quran ke dua terbesar dunia selepas di Arab Saudi. FOTO Zunnur Al Shafiq
KOMPLEKS Nasyrul Quran menjadi pencetak al-Quran ke dua terbesar dunia selepas di Arab Saudi. FOTO Zunnur Al Shafiq

Mengorak langkah bagi memartabatkan al-Quran, Malaysia pada Jun 2017 menerusi usaha Yayasan Restu membuka kilang penerbitan al-Quran kedua terbesar dunia, Kompleks Nasyrul Quran di Putrajaya, kini mampu mengeluarkan lebih sejuta naskhah al-Quran setahun untuk kegunaan domestik dan antarabangsa.

Menariknya mengenai Kompleks Nasyrul Quran, mushaf yang diterbitkan bukan sekadar mencetak tetapi turut menyalin bagi menghasilkan manuskrip al-Quran sentuhan anak tempatan.

Pengerusi Yayasan Restu, Datuk Abdul Latiff Mirasa berkata, penerbitan al-Quran di Yayasan Restu melalui proses kajian dan penyelidikan menyeluruh bagi menjadikan mushaf terbitan Malaysia mempunyai identiti tersendiri.

Bekas pensyarah bidang pendidikan itu juga menjelaskan, ekosistem penerbitan yang dilakukan Yayasan Restu bermula daripada proses menyalin untuk dijadikan manuskrip, memeriksa, membuat reka bentuk hiasan sehingga mencetaknya di kilang sendiri.

PENGGUNAAN mesin berteknologi tinggi untuk mencetak mushaf al-Quran di Kompleks Nasyrul Quran. FOTO Zunnur Al Shafiq
PENGGUNAAN mesin berteknologi tinggi untuk mencetak mushaf al-Quran di Kompleks Nasyrul Quran. FOTO Zunnur Al Shafiq

“Usaha Yayasan Restu untuk menyalin al-Quran ini bermula 30 tahun dahulu. Bagaimanapun, ketika itu kami tidak mempunyai kewangan yang cukup untuk mencetaknya sendiri.

“Selepas berjaya mempunyai manuskrip hasil salinan dan mempunyai identiti tersendiri sehingga dieksport ke negara asing, baru kerajaan melihat kami sudah bersedia untuk mempunyai kilang percetakan sendiri. Akhirnya, pada 2017, Kompleks Nasyrul Quran berjaya dibangunkan dan menerbitkan mushaf al-Quran bersama buku berkaitan Quran dan hadis,” katanya.

Bagi proses menerbitkan al-Quran, Yayasan Restu mempunyai dua lokasi untuk beroperasi iaitu di Taman Kesenian Islam, Shah Alam dan di Kompleks Nasyrul Quran, Putrajaya.

Di Taman Kesenian Islam, proses menyalin Quran dilakukan oleh tujuh pakar penulis khat, lima daripadanya anak tempatan manakala dua lagi masing-masing dari Mesir dan India.

Penulis khat berkenaan mempunyai latar belakang pendidikan dalam bidang seni kaligrafi Islam yang bukan saja tahu menjadikan teks al-Quran itu cantik malah faham erti setiap patah perkataan yang disalin untuk dijadikan sebuah manuskrip.

Setakat ini, Yayasan Restu mempunyai 12 manuskrip yang disimpan rapi di dalam bilik kebal kerana usaha untuk menyalin mushaf al-Quran daripada penyalin, Othman Taha yang berasal dari Madinah itu bukan suatu kerja mudah.

SETIAP warna pada hiasan mempunyai maksud tersendiri. FOTO Sairien Nafis
SETIAP warna pada hiasan mempunyai maksud tersendiri. FOTO Sairien Nafis

Di ruang lain, terdapat satu bahagian khas yang menjadikan mushaf al-Quran diterbitkannya berbeza dengan penerbit lain iaitu reka bentuk hiasan yang turut diusahakan oleh pereka tempatan.

Abdul Latiff berkata, hiasan yang dihasilkan mempunyai erti tersendiri kerana warna dan bentuk yang menjadi bingkai pada setiap helaian mempunyai maksud berkaitan budaya, alam semula jadi serta mercu sesebuah tempat.

Beliau berkata, bagi menghasilkan hiasan itu, pihaknya mempunyai pasukan khas yang mengkaji secara khusus mengenai sesuatu tempat untuk mendapatkan reka bentuk dan warna yang diinginkan.

“Mushaf yang kami keluarkan bukan untuk diedarkan di Malaysia sahaja, malah luar negara. Jika di Malaysia kita akan melihat motif yang menggambarkan mengenai negara ini.

“Begitu juga dengan negara yang meminta kami untuk mengeksportnya seperti Kemboja, Nigeria dan Kazakhstan, pihak pengkaji akan melawat negara berkenaan untuk mengetahui motif yang menggambarkan identiti masing-masing,” katanya.

Setakat ini, tujuh negara iaitu Kemboja, Indonesia, Kazakhstan, Singapura, China, Palestin dan Nigeria mendapatkan mushaf al-Quran sentuhan Yayasan Restu.

Penulis juga dibawa masuk ke sebuah bilik sedikit terasing daripada tumpuan laluan orang ramai yang menempatkan kumpulan pemeriksa teks yang tugasnya memeriksa setiap patah perkataan salinan teks al-Quran oleh penulis khat.

Selain merujuk kepada mushaf sedia ada yang sudah diperakui kesahihannya, pemeriksa salinan itu juga adalah penghafaz al-Quran dan mereka perlu memeriksa setiap inci penulisan yang disiapkan oleh penulis antaranya jarak baris pada huruf.

Berbeza di kilang percetakan di Putrajaya, di situ hampir 90 peratus operasi menggunakan mesin yang bernilai jutaan ringgit dan selebihnya memerlukan ketajaman mata pekerja untuk memeriksa setiap helaian al-Quran yang sudah dijadikan mushaf.

PENULIS khat tekun menyalin ayat al-Quran sebelum dijadikan sebuah manuskrip. FOTO Sairien Nafis
PENULIS khat tekun menyalin ayat al-Quran sebelum dijadikan sebuah manuskrip. FOTO Sairien Nafis

Disiarkan pada: Jun 19, 2019 @ 11:22am

Read more...

Hab dakwah terbesar

 

Hab dakwah terbesar

KOMPLEKS Nasyrul Quran yang terletak di Putrajaya.
KOMPLEKS Nasyrul Quran yang terletak di Putrajaya.

Muhammad Saufi Hassan

saufi@hmetro.com.my

Putrajaya: Pusat pengeluaran al-Quran kedua terbesar di dunia selepas Madinah dan mengeluarkan terjemahan kitab suci berkenaan dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa Khmer.

Itu pencapaian diperoleh Kompleks Nasyrul Quran kelolaan Yayasan Restu yang sudah mencetak lebih 306,000 mashaf al-Quran sejak beroperasi tahun lalu.

Kompleks pengeluaran kitab suci itu melonjak nama negara sekali gus bakal menjadi hab dakwah terbesar di dunia apabila perancangan untuk mengeluarkan teks terjemahan dalam bahasa lain diperluaskan.

Pengerusi Yayasan Restu Datuk Abdul Latiff Mirasa berkata, kompleks ini adalah pusat percetakan al-Quran bersepadu utama di rantau Asia Tenggara dan juga kedua terbesar di dunia selepas Madinah.

RUANG pameran di Kompleks Nasyrul Quran.
RUANG pameran di Kompleks Nasyrul Quran.

“Sejak ia beroperasi, kami sudah mencetak mashaf al-Quran lebih 306,000 naskhah manakala bahan dakwah lain seperti naskhah Yassin sudah dicetak lebih 657,000 naskhah.

“Buat masa ini kami mempunyai 10 jenis al-Quran yang dikeluarkan antaranya al-Quran terjemahan bahasa Inggeris, Palestin, Fattani, Khmer, Nusantara dan beberapa yang lain.

“Kami ada membuat perancangan untuk mengeluarkan lebih banyak terjemahan al-Quran dalam pelbagai bahasa antaranya membabitkan bahasa di negara Afrika bagi mengembangkan syiar Islam di rantau berkenaan,” katanya.

KERJA pencetakan al-Quran.
KERJA pencetakan al-Quran.

Abdul Latiff berkata, terdapat beberapa negara antaranya Turki dan Arab Saudi berminat untuk menjalinkan kerjasama dengan yayasan berkenaan bagi memperluaskan lagi pengeluaran al-Quran.

Beliau berkata, usaha perluasan itu akan dibuat secara berperingkat dan ia juga akan dimasukkan dalam perancangan masa depan supaya negara ini menjadi hab dakwah terbesar di dunia.

“Fokus utama kompleks ini adalah perluasan lebih banyak mashaf al-Quran daripada pelbagai bahasa dan keadaan itu boleh menarik minat individu lain untuk mendampingi Islam sekali gus memeluk agama suci ini.

“Kami juga akan melatih lebih ramai tenaga pakar terutama golongan muda supaya mereka berminat untuk menyalin al-Quran selain mendalami seni khat yang begitu unik,” katanya.

KAKITANGAN Kompleks Nasyrul Quran membungkus terjemahan al-Quran untuk diedarkan.
KAKITANGAN Kompleks Nasyrul Quran membungkus terjemahan al-Quran untuk diedarkan.

Ketika ditanya berhubung perancangan Nasyrul Quran untuk mengeluarkan bahan dakwah selain al-Quran, Abdul Latiff berkata, pihaknya mempunyai perancangan masa panjang termasuk mengeluarkan teks hadis namun usaha pengukuhan pengeluaran al-Quran diutamakan buat masa ini.

“Visi kami adalah menjadikan kompleks ini sebagai Pusat Penerbitan dan Percetakan al-Quran yang kukuh dan mampu untuk memenuhi permintaan pelanggan dengan penghasilan kitab suci yang berkualiti.

“Namun begitu, kami juga sedar bahawa pengeluaran bahan dakwah lain turut penting dan kita akan melihat perkara itu termasuk kemungkinan mengeluarkan naskhah teks hadis.

“Untuk merealisasikan impian itu, kami perlu menjalankan kajian dan pembangunan terlebih dulu supaya kami tahu hala tuju dan kekuatan naskhah yang dihasilkan,” katanya.

TERJEMAHAN al-Quran berbahasa Inggeris turut dijual di Kompleks Nasyrul Quran.
TERJEMAHAN al-Quran berbahasa Inggeris turut dijual di Kompleks Nasyrul Quran.

Disiarkan pada: September 9, 2018 @ 5:45am

Read more...