2.8.21

Wikipedia : Seni Khat

 

Seni khat Islam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigationJump to search
Tandatangan bergaya (tughra) Sultan Empayar Uthmaniyah Mahmud II
Tulisan cermin seni khat Empayar Uthmaniyah abad kelapan belas. Menggambarkan ayat علي ولي الله (Ali adalah wali Allah') pada kedua-dua arah.

Khat Islam, atau khat Arab, ialah amalan penulisan berseni atau seni khat dan, secara tambahan, berkaitan dengan penjilidan (kitab, lebih-lebih lagi Al-Quran)[1], di kawasan yang berkongsi warisan kebudayaan Islam yang sama. Bentuk kesenian ini berasaskan tulisan Arab, yang untuk tempoh yang lama digunakan oleh semua Muslim dalam bahasa masing-masing seperti tulisan jawi. Mereka menggunakannya bagi mewakili Tuhan kerana mereka menolak melambangkan Tuhan menggunakan gambar.[2] Seni khat merupakan seni yang amat disanjungi di antara seni-seni Islam yang lain kerana ia merupakan salah satu cara utama mengekalkan keaslian kandungan ayat-ayat suci al-Qur'an selain melalui hafalan para huffaz (penghafal Al-Quran). Pengharaman mengukir atau melukis rupa makhluk yang boleh membawa kepada taghut dan penyembahan berhala mendorong perkembangan seni khat dan gambaran abstrak menjadi bentuk gambaran kesenian utama dalam kebudayaan Islam, terutama dari segi konteks keagamaan.[3] Karya-karya yang dihasiklan oleh khattat (pakar-pakar khat) dikumpul dan amatlah dihargai kerana ianya mempunyai nilai yang besar dalam rujukan kaedah-kaedah penulisan khat.

Seni khat orang-orang ArabParsi, dan Empayar Uthmaniyyah dikaitkan dengan motif abstrak arabes pada dinding dan siling masjid dan juga pada kitab. Ahli seni lukis semasa dalam dunia Islam memetik warisan khat untuk menulis khat atau pengabstrakan hasil karya mereka.

Peranan dalam budaya Islam[sunting | sunting sumber]

Wanita melihat perkataan Allah di Masjid Kuno di EdirneTurki.

Seni khat boleh dikatakan sebagai bentuk paling banyak digunakan dalam kesenian Islam kerana skrip Arab merupakan cara penyampaian Al-Quran. Kitab suci Islam, Al-Quran, telah memainkan peranan penting dalam perkembangan dan pembangunan bahasa Arab, khususnya, seni khat dalam huruf Arab. Peribahasa ,syair Arab dan Parsi serta petikan ayat dari Al-Quran masih merupakan sumber utama seni khat Islam.

Senarai jenis-jenis skrip khat[sunting | sunting sumber]

  • Kufi (كوفي)
  • Riq'ah (رقعة)
  • Riqa' (رقاع)
  • Nasakh (نسخ)
  • Thuluth (ثلث)
  • Ijazah (إجازة) atau Tawqi' (توقيع)
  • Diwani (ديواني)
  • Tughra (طغراء)
  • Maghribi (مغربي)
  • Nasta'liq (نستعليق) atau Farisi (فارسي)
  • dan banyak lagi

Sejarah stail (jenis) berbeza[sunting | sunting sumber]

Perbezaan bentuk penulisan skrip huruf Arab biasanya dibahagikan antara skrip geometrik (pada asasnya Kufi dan variasinya) dan skrip melengkung (seperti Naskh, Ruq'ah, Thuluth...)

Gaya geometrik[sunting | sunting sumber]

Skrip Kufi daripada Al-Quran dari abad ke-9 atau 10.

Hijazi (حجازي) ialah skrip melengkung, mudah, biasanya tanpa tanda atas bawah diacritical. Hijazi biasanya digunakan antara akhir abad ke-7 dan abad ke-8. Ia terdapat pada Al-Quran pertama dan juga pada ukiran batu. Gaya ini merupakan gaya terawal dalam sejarah seni khat Islam

Skrip Maghribi. Surah Al-Maidah Ayat 12-13.

Khat Kufi (كوفي) adalah gaya lebih geometrik dan jelas, dengan rima jelas dan penekanan kepada garis melintang. Vokal (nahu) kadang-kala ditanda dengan titik merah; konsonan dibezakan dengan sengkang kecil bagi menjadikan teks lebih mudah dibaca. Sejumlah Al-Quran ditulis dalam gaya ini dijumpai di Masjid di Kairouan, di Tunisia. tulisan Kufi juga wujud pada syiling silam.

Skrip Maghribi (مغربي) dan variasi Andalus (أندلسي) adalah bentuk versi Kufi yang kurang kaku, dengan lebih lengkungan.

Bagi menulis Al-Quran dan dokumen lain, Kufi akhirnya digantikan dengan skrip melengkung. Ia kekal bagi tujuan hiasan:

  • Dalam "Kufi berbunga", huruf geometrik kurus dikaitkan dengan unsur gaya tumbuhan.
  • Dalam "Kufi geometrik", hurud diatur dalam pola dua dimensi, rumit, sebagai contoh memenuhi segi empat. Ia bertujuan sebagai hiasan dan bukannya untuk dibaca.

Gaya melengkung[sunting | sunting sumber]

Skrip Naskh dalam Al-Quran Mesir bertarikh sekitar abad ke-14 hingga ke-15.

Gaya melengkung muncul pada abad ke-10.[4] Ia lebih mudah ditulis dan dibaca dan dan tidak lama kemudian menggantikan gaya awal berbentuk geometri, melainkan untuk tujuan perhiasan.

Skrip melengkung enam yang diterima rasmi (al-aqlam al-sittah - الأقلام الستة ) dipelopori oleh Ibn Muqla (m. 939 M) dan kemudiannya diperhalusi oleh penggantinya Ibn al-Bawwab (d. 1022) dan Yaqut al-Musta'simi (m. 1298 M). Skrip Naskh merupakan yang paling meluas digunakan dalam Al-Quran, pengisytiharan rasmi, dan perhubungan peribadi.[4] Teks silam yang menyenaraikan enam gaya ini biasanya tidak memberikan contoh. Oleh itu ia adalah sukar untuk membezakan gaya-gaya ini.

  1. Skrip Naskh (نسخ) atau naskhi adalah penulisan melengkung mudah yang digunakan dalam perutusan sebelum pakar khat mula menggunakannya bagi penulisan Al-Quran. Ia adalah langsing dan lentur, tanpa sebarang penekanan tertentu, dan amat mudah dibaca. Ia kekal bertahan di kalangan gaya yang tersebar luas.
  2. Thuluth (ثلث) adalah gaya penulisan bertenaga dan memuncak, dengan memanjang menegak. Ia digunakan secara esklusif oleh Mamluk semasa abad ke-14 dan ke-15.
  3. Tawqi' (توقيع) muncul di bawah khalifah Abbasiyyah, apabila ia digunakan bagi menanda akta rasmi. Dengan tegak memanjang dan lengkuk yang luas di bawah garis tulis, skrip ini jarang digunakan.
  4. Riqa' (رقاع) (bezakan dengan Riq'ah -رقعة) ialah versi 'mini" Tawqi', juga jarang digunakan.
  5. Muhaqqaq (محقق) ialah skrip penuh, cergas. Akhir huruf biasanya panjang dan lengkungannya mengaris di bawah teks.
  6. Rayhani (ريحاني) ialah versi 'mini' Muhaqqaq.


Kadar huruf berlainan berdasarkan huruf Alif, satu garis tegak ringkas.

Dari abad ke-14 seterusnya, gaya melengkung lain mula digunakan di wilayah Turki dan Parsi.[4]

Gaya-gaya skrip lain[sunting | sunting sumber]

Nasta'liq (نستعليق) atau Farisi (فارسي) ialah gaya melengkung yang dibangunkan dalam dunia Parsi. Nasta'liq bererti "tergantung", yang merupakan gambaran baik mengenai cara setiap huruf dalam perkataan tergantung dari huruf sebelumnya, yakni lebih rendah dan bukannya pada baris yang sama.

Skrip Diwani (ديواني) ialah gaya melengkung khat Arab yang berkembang semasa pemerintahan awal Empayar Uthmaniyyah Turki (abad ke-16 dan awal abad ke-17). Ia dicipta oleh Housam Roumi dan mencapai kemuncak popularnya di bawah Sulaiman I Agung (1520–66). Berfungsi sebagai hiasan dan mampu berhubung, Diwani dibezakan dengan kerumitan pada garis dalam huruf dan jarak dekat huruf dalam perkataan. Satu variasi DiwaniDiwani Al Jali (ديواني جلي) , kaya dengan tanda baris dan hiasan.

Skrip biasa bagi kegunaan harian adalah Ruq'ah (رقعة)(juga dikenali sebagai Riq'a). Mudah dan senang ditulis, pergerakannya sedikit tanpa banyak penambahan. Ia merupakan yang paling biasa dilihat.

Al-Qur'an (sebahagian Surah Al-Kahf dan Surah Al-Isra') dalam skrip Bihari.

Ia dianggap selangkah tinggi dari skrip Naskh yang merupakan skrip pertama diajar kepada kanak-kanak. Dalam gred berikutnya, mereka diperkenalkan kepada Ruq'ah.

Skrip seni khat yang dikenali sebagai skrip Sini (صيني) berkembang di China. Bentuk ini menunjukkan bukti pengaruh seni khat Cina, menggunakan berus bulu ekor kuda dan bukannya pen batang rid ("reed"). Ahli penulis khat moden dalam tradisi ini adalah Haji Noor Deen Mi Guangjiang.[5]

Skrip Bihari (بهاري) digunakan di India dalam abad ke-15. Bihari dikembangkan daripada Naskh, berlengkung, dan penggunaannya berkembang selepas wilayah utara India ditakluk Timur. Skrip ini menitikberatkan unsur sublinear huruf dan dapat dibezakan dengan coretan yang tebal di bahagian tengah dan dipahat supaya kelihatan seperti pedang pada bahagian hujung.

Calligram[sunting | sunting sumber]

Contoh calligram. Khat ayat Bismillah dan ungkapan lain dalam bentuk tumbuhan. Karya Al-Khattat 'Abdul 'Aziz Ar-Rifa'i dari Turki

Khat, seni Islam yang meluas dalam dunia Muslim, turut memiliki bentuk gambaran. Dengan mengaitkan huruf dalam perkataan bertulis, yang dibuat daripada perkataan "Allah", "Muhammad", "Bismillah", dll., atau dengan menggunakan mikrograf,[6] pakar khat mampu menghasilkan gambaran anthropomorfik (Saidina Ali (ra), Idea Manusia Sempurna orang Sufi, orang yang sedang bersolat,[7] muka), bentuk zoomorfik (makhluk simbol, kebanyakannya daripada ikonografi Syiah, seperti singa (Ali (ra) "Singa Allah")[8] kuda (Duldul Ali),[9] ikan,[6] burung sekendi atau burung lain (Hudhud daripada al-Qur'an)[10][11]) dan bentuk yang melambangkan pedang (Zulfiqar), masjid, kapal (dibuat daripada huruf waw, simbol penyatuan mistik, secara harfiah bererti "dan" dalam bahasa Arab). Callligram berkait dengan kesufian dan popular dengan kebanyakan pakar khat di Turki, Parsi dan India dari abad ke-17 dan seterusnya.

Dalam pengajaran, imejan figuratif digunakan bagi membantu membayangkan bentuk huruf bagi tujuan menekap imej, sebagai contoh, huruf ha' kelihatan dalam Nasta'liq serupa dua mata, sebagai mana dibayangkan nama Parsinya: "he'" 'dua mata' he do cheshm). Dalam penulisan dan puisi melihat bayangan dunia semulajadi dalam huruf wujud semenjak zaman Abbasiyyah.

Contoh seni khat dalam dunia perdagangan yang baik ialah logo Al Jazeera, stesen berita antarabangsa yang bertapak di Qatar, dan "Edinburgh Middle East Report", journal akademik Scotland berkaitan Timur Tengah.

Peralatan dan media[sunting | sunting sumber]

Penulisan dalam khat, membentuk gegelang sepanjang Qutb Minar, India, dibina 1192 M

Perkasas tradisi bagi penulis khat Arab adalah Qalampen yang dibuat daripada buluh; dakwatnya seringkali berwarna, dan dipilih agar penonjolannya banyak berbeza, dengan itu tulisan panjang pada karya dapat memberi kesan dinamik.

Pelbagai media digunakan bagi mempersembahkan khat. Sebelum kewujudan kertas, papirus dan kertas kulit digunakan bagi menulis. Ciptaan kertas merevolusikan seni khat. Ketika biara-biara Eropah hanya memiliki beberapa dozen jilid, perpustakaan di dunia Islam biasanya memiliki beratus-ratus malah ribuan jilid buku.[1]

Syiling juga merupakan sokongan lain bagi khat. Bermula 692 M, khalifah Islam merombak bentuk syiling di Timur Dekat dengan menukar gambaran visual dengan perkataan. Ia benar terutamanya bagi dinar atau duit emas lain yang bernilai tinggi. Biasanya syiling ditulis dengan petikan daripada Al-Quran atau dua kalimah syahadah

Menjelang abad kesepuluh, orang Parsi yang memeluk Islam mula menyulam tulisan pada kain sutera bercorak atau beragi. Tekstil bertulis khat amat bernilai sehinggakan tentera Salib membawa ia pulang ke Eropah sebagai barangan bernilai. Contoh terkenal adalah Shroud of St. Josse ("kain kapan St Josse") yang digunakan bagi membungkus tulang St. Josse di biara St. Josse-sur-Mer berdekatan Caen di barat laut Perancis.[12]

Khat masjid[sunting | sunting sumber]

Khat Masjid Islam ialah khat yang boleh didapati di dalam dan di luar masjid, biasanya dalam gabungan dengan motif Arabes. Arabes ialah bentuk kesenian Islam yang terkenal kerana bentuk geometrik berulangnya membentuk hiasan yang indah. Bentuk geometrik ini seringkali termasuk khat Arab di tulis pada dinding, siling, di luar dan di dalam masjid. Subjek penulisan ini boleh diambil daripada sumber berbeza Islam. Ia mungkin petikan ayat-ayat Al-Quran atau daripada Hadis, tradisi lisan berkaitan kata-kata dan perbuatan Nabi Muhammad (SAW)


Biasa digunakan dalam masjid:[sunting | sunting sumber]

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim (بسم الله الرحمن الرحيم)

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim merupakan bentuk ayat paling biasa didapati dalam masjid. Ia bererti: "Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang."

Allah dan Muhammad

Allah ialah perkataan bahasa Arab untuk Tuhan yang tunggal dan Muhammad merupakan rasul terakhir dalam Islam. Kedua-dua perkataan "Allah" dan "Muhammad" hampir sentiasa dijumpai di dalam masjid sebagai peringatan kepada kepercayaan utama ugama Islam.


Read more...

30.7.21

Usaha dua karyawan muda martabatkan seni khat Islam sebagai warisan terbilang Sila baca https://berita.mediacorp.sg/mobilem/singapura/usaha-dua-karyawan-muda-martabatkan-seni-khat-islam-sebagai/4244160.html

 Play Video

Usaha dua karyawan muda martabatkan seni khat Islam sebagai warisan terbilang

25/2/2019 22:29

Oleh:

NUR HAZIMAH ANUAR

A

A+

KONGSI ARTIKEL

SINGAPURA: Seni khat Islam yang wujud sejak awal tamadun Islam bukan sahaja diminati masyarakat Melayu/Islam Singapura.


Malah, minat untuk mempelajari dan mendalami khazanah warisan kesenian Islam itu juga semakin menarik golongan muda, serta juga masyarakat bukan Islam.


BERITAmediacorp menemui dua karyawan muda yang bertekad mengekalkan seni khat sebagai warisan yang dibanggakan.


KELAS SENI KHAT ISLAM FATHIAH CALLIGRAPHY DISAMBUT BAIK


Setelah tamat pengajian di Universiti Al-Azhar di Mesir dalam jurusan Bahasa dan Kesusasteraan Arab, Nur Fathiah Abdussamad bergiat aktif mengendalikan kelas dalam seni khat Islam. Menurutnya, ilmu seni khazanah Islam yang diraih dari Mesir merupakan satu amanah yang perlu dikongsi bersama masyarakat Melayu/Islam Singapura.




Sewaktu memulakan Fathiah Calligraphy, Cik Fathiah mendapati terdapat hanya satu lagi institusi yang menawarkan kelas-kelas sedemikian. Beliau juga hanya mempunyai sekitar 10 pelajar dan mengendalikan satu kelas sahaja pada waktu itu.


Kini, jumlah pelajarnya meningkat kepada lebih 60 orang dan beliau mengajar antara tiga dengan empat kelas. Landskap pembelajaran seni khat Islam di Singapura turut berkembang merangkumi kelas-kelas yang dikendalikan di beberapa masjid di sini.


Menariknya, golongan bukan Islam pun berminat mempelajari seni tulisan khat, membentuk 10 peratus jumlah peserta di Fathiah Calligraphy.


"Apabila saya mengunjungi negara-negara Islam, saya tertarik dengan bangunan, budaya dan seni ukir Islam. Dan saya rasa, ia baik jika saya boleh membaca dan mendalami pengetahuan tentang budaya Islam," kata salah seorang pelajar dari Jepun, Ryoko Yokota.




Kelas yang dikendalikan di Fathiah Calligraphy pula berdasarkan sistem modular, dengan masa pembelajaran disingkatkan kepada antara enam dengan 10 bulan berbanding cara tradisional yang mengambil masa bertahun-tahun lamanya.


Seperti karyawan seni khat Islam lain, Cik Fathiah telah dapat memenuhi permintaan yang semakin tinggi daripada masyarakat.


"Ramai yang pasti minat, suka dengan seni ini. Cuma mereka tidak ada ruang atau tidak ada peluang untuk mempelajari seni khat Islam. Saya juga kerap mendengar kisah-kisah sebegini di mana mereka mengatakan mereka berminat untuk belajar tetapi tidak menemui kelas-kelas untuk belajar," ujar Nur Fathiah, Pengasas Fathiah Calligraphy.


'PROJECT KHAT' BERI SUNTIKAN MODEN PADA SENI LUKISAN TRADISIONAL


Seorang lagi karyawan muda, Cik Nur Afiqah Agus pula berusaha melestarikan seni khat Islam melalui suntikan elemen-elemen moden.


Bermula sebagai wadah untuk menghilangkan tekanan, beliau telah menghasilkan lebih 600 karya lukisan yang menyisipkan ciri-ciri kontemporari dengan tradisional melalui syarikat Project Khat.




Karya-karya beliau yang menggabungkan tulisan khat tradisional dengan seni lukisan menggunakan cat air, ternyata popular dalam kalangan golongan muda.


Menurut Pengasas Project Khat, Cik Nur Afiqah Agus: "Kebanyakan daripada masyarakat Islam Singapura tidak begitu memahami bagaimana cara tulisan khat Islam. Jadi ini adalah satu peluang atau wadah untuk mereka lebih mengenali seni ini melalui cara yang mudah."


Di samping itu, Cik Afiqah turut mengukirkan maksud tulisan khat itu dalam Bahasa Inggeris atau Melayu dalam karya-karya beliau bagi membantu mereka yang kurang fasih dalam Bahasa Arab.


Pastinya, melalui apa cara sekalipun, seni khazanah Islam yang indah itu perlu dimartabatkan agar ia tidak pupus ditelan zaman.


- BERITAmediacorp/aq

 Sila baca https://berita.mediacorp.sg/mobilem/singapura/usaha-dua-karyawan-muda-martabatkan-seni-khat-islam-sebagai/4244160.html


Read more...

Dipuji ustazah ketika Form 2, dapat order daripada wanita istimewa pada 2018... bisnes khat pemuda ini terus berkembang - “Masa itu saya jual RM5 saja”

 

Bermula daripada minat, Muslim kini menjadikan bidang penulisan khat sebagai kerjayanya.

WALAU hanya dua tahun mengikuti subjek tulisan khat secara formal, siapa sangka tempoh yang pendek itu sudah cukup membuatkan pemuda ini jatuh cinta dengan bidang berkenaan.

Terus mengorak langkah perlahan-lahan, hobi secara suka-suka itu akhirnya bertukar menjadi sebagai kerjaya tetapnya sehingga kini.

Berkongsi detik tercetusnya minat untuk terus serius berkecimpung dalam bidang seni khat, Muslim Baihaqie berkata segala-galanya bermula dengan pujian daripada seorang ustazah ketika dia berada di tingkatan dua.

ARTIKEL BERKAITAN: Balik Malaysia, wanita ini belajar Tezhip sendiri-sendiri untuk bina kerjaya... ‘simpan’ ijazah seni bina dari UK - “Duit dapat, pahala pun dapat”

ARTIKEL BERKAITAN: Cayalah! Remaja Cina ini belajar seni khat jawi, rakan sekelas Melayu diajar Mandarin, “Kami pernah nyanyi Alif Ba Ta beramai-ramai”

"Ketika mula masuk sekolah menengah aliran Arab, tingkatan 1 dan 2 ada subjek tulisan khat. Hendak dijadikan cerita masa sedang buat latihan, ustazah round tengok murid-murid dia. Bila sampai tempat saya, dia belek dan puji... masa tu rasa tulisan saya biasa saja.

"Tapi dek pujian tu, saya rasa macam satu suntikan semangat. Naik tingkatan 3 dan ke atas, subjek tu dah tak ada tapi saya masih lagi pegang pensil khat sekali sekala.

"Saya pertama kali sertai pertandingan tulisan khat anjuran masjid dekat kawasan kampung ketika tingkatan 4, tapi tak mendapat apa-apa tempat... saya masuk sekadar cari pengalaman saja.



Muslim mula jatuh cinta dengan tulisan khat pada usia 14 tahun, dan mula serius menjadikannya sebagai kerjaya tetap sejak 2016.

"Tak putus asa, masa tingkatan 5, ada pertandingan peringkat zon dan saya terpilih wakili sekolah. Terkejut dan tak sangka dapat jadi johan sebab semua peserta bukan calang-calang. Itu yang lebih membakar semangat saya," katanya kepada mStar.

Menurut pemuda berusia 27 tahun yang berasal dari Nilam Puri, Kelantan ini, hobinya itu terhenti seketika ketika dia melanjutkan pelajaran ke sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

"Sehinggalah ketika semester akhir, saya nak cari duit poket. Kebetulan institusi tempat saya belajar anjur pertandingan tulisan khat. Saya dah lama tak pegang pensil khat tapi cuba juga.



Tidak menang tangan! Muslim banyak menerima tempahan daripada pelanggan yang mahu menjadikan tulisan khat sebagai cenderahati serta hadiah.

"Saya buat latihan dulu dan muat naik hasilnya di Facebook. Dari situ, ramai pula yang like dan ada yang nak order. Ada seorang pelanggan tu request saya buat khat nama dia.

"Mula-mula tu saya nak bagi ikhlas sebab saya tak pernah jual pun. Tapi dia nak beri juga... seingat saya masa itu saya ambil RM5 saja. Sebelum serah padanya, saya sempat upload khat itu di Facebook dan tulis 'terima kasih sudi ambil tempahan dengan saya'.

"Bertitik tolak daripada situlah, akhirnya ramai yang order. Itulah permulaan bisnes kecil-kecilan saya. Alhamdulillah, kini sudah hampir lima tahun saya buat bisnes tulisan khat sepenuh masa," katanya yang senang disapa sebagai Muslim.

Kenangan paling manis, saya dapat order daripada seorang customer pada tahun 2018. Siapa sangka, daripada jadi pelanggan, dia kini menjadi suri hati saya.

MUSLIM BAIHAQIE

PENULIS KHAT

Menurut Muslim, terlalu banyak kenangan manis sepanjang lima tahun dia berkecimpung dalam bidang tersebut.

Antaranya, hasil karya tulisan khatnya sudah sampai ke luar negara seperti United Kingdom (UK), Singapura dan Brunei.

"Selain itu, saya terharu apabila karya saya dijadikan cenderahati kepada artis-artis antaranya Khai Bahar, Izzue Islam dan Imam Muda Najdi.



Bisnes khat Muslim kini beroperasi di sebuah rumah kedai di Nilam Puri, bersama isterinya, Nur Sakinah Mohd Azmi yang menyediakan perkhidmatan jahitan pakaian.

"Tapi kenangan yang paling manis, saya masih ingat lagi dapat order daripada seorang customer pada tahun 2018. Dia order khat tulisan namanya. Siapa sangka, daripada jadi pelanggan, dia kini menjadi suri hati saya," ceritanya lagi.

Bisnes khat Muslim kini beroperasi di sebuah rumah kedai di Nilam Puri, bersama isterinya, Nur Sakinah Mohd Azmi yang menyediakan perkhidmatan jahitan pakaian.

Selain tulisan khat nama, Muslim menerima tempahan ayat suci Al-Quran di mana harga ditetapkan mengikut saiz.



Hampir 90 peratus tempahan yang diterima Muslim adalah secara atas talian (online).

Bangga kerana menjadi salah seorang yang mengagungkan tulisan jawi, Muslim dalam masa yang sama berharap agar pihak-pihak tertentu mengambil inisiatif agar tulisan yang menjadi jati diri Melayu satu ketika dulu itu terus 'hidup'.

"Mungkin ada segelintir daripada anak muda yang tak begitu kenal dengan tulisan jawi. Mudah-mudahan dengan inisiatif pihak-pihak tertentu, ia sedikit sebanyak memberi pendedahan.

"Sayang kalau tulisan jawi ini diketepikan dan akhirnya dilupakan," katanya lagi.



Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!


Read more...

Karya pelukis seni khat mempesona kanak-kanak, ibu bapa

 

Alyaa Alhadjri

Diterbitkan 
Dikemaskini 12 Jan 2020, 6:46 pm

Meskipun pernah menjuarai pertandingan di peringkat antarabangsa, pelukis seni khat Ahmad Abdul Hadi,25 tetap merendah diri dengan beranggapan kemahirannya masih rendah berbanding pakar-pakar dalam bidang itu.

Pagi tadi, Ahmad meluangkan masa kira-kira satu jam bagi membimbing sekumpulan peserta bengkel penulisan khat dan pertandingan yang dianjurkan oleh Anggota Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil.

Majlis berlangsung di perpustakaan komuniti di Bukit Kerinchi, Kuala Lumpur.

Kanak-kanak yang hadir, ada seusia enam tahan cukup teruja ingin tahu apabila Ahmad mempamerkan alat keseniannya, berupa pena dibuat daripada kayu, logam dan gading, dakwat khas dengan benang sutera untuk mengawal alirannya, dan pemidang kulit arnab yang digunakan sebagai alas pergelangan tangan.

Sementara itu, ibu bapa yang hadir bengkel seni khat itu bertanya Ahmad mengenai asal-usul sejarah kesenian tersebut dan pelbagai tekniknya.

Sementara para peserta bengkel hari ini mempelajari asas-asas seni khat di atas kertas putih biasa, Ahmad berkata banyak karyanya dihasilkan pada kertas khas yang diimport dari Turki - disalut dengan putih telur untuk menghalang dakwat daripada tersebar, bersama dengan tawas yang meneutralkan bau telur.

Sebagai hasilnya, Ahmad berkata reka bentuk akhir dapat dipelihara selama beratus-ratus tahun, sejak dari zaman Empayar Uthmaniyah.

Dari ratusan gaya penulisan yang dikembangkan sejak zaman Nabi Muhammad SAW, Ahmad menjelaskan terdapat tujuh gaya khat yang digunakan secara rasmi di Malaysia.

"Gaya paling dikenali ialah Khat Nasakh, digunakan di dalam Al-Quran di sini, pada buku sekolah dan akhbar.

"Huruf yang lebih besar yang digunakan misalnya dalam reka bentuk masjid dikenali sebagai Khat Thuluth," jelas Ahmad.

Katanya, antara pengalaman peribadinya adalah mengerjakan dua juzuk AL-Quran untuk seorang penerbit tempatan yang mengkhususkan teks bertulisan tangan.

"Saya mengambil masa dua bulan untuk menguasai kemahiran membuat 'titik empat segi' yang digunakan sebagai panduan saiz dan skala bagi setiap huruf," katanya sambil menjelaskan bahawa matlamat akhir bagi mana-mana reka bentuk berasaskan khat adalah untuk mencapai keseimbangan sempurna antara kesemua elemen.

Ketika ditemui kemudian, Ahmad memberitahu Malaysiakini dia percaya media sosial adalah platform penting untuk menggalakkan penyertaan yang lebih luas dalam program seperti sesi yang dianjurkan hari ini.

"Andai kata ada program macam ini, orang ramai perlu hebahkan supaya mereka (pengkritik) sedar bahawa khat itu bukan Islamisasi.

"Semua orang boleh belajar. Khat hanya mempercantikkan tulisan Jawi. Tak semestinya khat hanya untuk ayat Al-Quran. Kita ada Jawi yang merupakan tulisan orang Melayu," katanya.

Ahmad berkata Persatuan Khat Kebangsaan, yang dianggotainya, masih terbuka untuk terlibat dengan kementerian pendidikan dalam usaha mempromosikan kaligrafi sebagai warisan Melayu dan identiti kebangsaan.

Ketika dihubungi kemudian, Fahmi berkata program pada sebelah petang pula menyaksikan penyertaan daripada kumpulan berbilang kaum termasuk Persatuan Cina Muslim Malaysia (Macma) dan penduduk lain di kawasan itu.

"Kami mahu menafikan idea bahawa Jawi sinonim dengan kumpulan etnik tertentu," kata Fahmi yang menyampaikan hadiah kepada pemenang pelbagai pertandingan berkaitan Jawi yang diadakan hari ini.

Pengkritik langkah kerajaan untuk memperkenalkan tulisan Jawi di sekolah-sekolah vernakular sebelum ini mencadangkan supaya ia menjadi sebahagian sukatan pelajaran seni dan bukan pembelajaran bahasa Melayu.

Baru-baru ini, Kumpulan Bertindak Seni Khat NGO (Sekat) membentangkan tujuh resolusi yang merangkumi gesaan supaya Jawi dijadikan subjek pilihan dan tidak dimasukkan ke dalam sukatan Pelajaran Tahun 4 Bahasa Malaysia untuk sekolah vernakular tahun ini.

Ahmad berkata Persatuan Khat Kebangsaan, yang dianggotainya, masih terbuka untuk terlibat dengan kementerian pendidikan dalam usaha mempromosikan kaligrafi sebagai warisan Melayu dan identiti kebangsaan.

Ketika dihubungi kemudian, Fahmi berkata program pada sebelah petang pula menyaksikan penyertaan daripada kumpulan berbilang kaum termasuk Persatuan Cina Muslim Malaysia (Macma) dan penduduk lain di kawasan itu.

"Kami mahu menafikan idea bahawa Jawi sinonim dengan kumpulan etnik tertentu," kata Fahmi yang menyampaikan hadiah kepada pemenang pelbagai pertandingan berkaitan Jawi yang diadakan hari ini.

[Baca berita asal]


Read more...

Indahnya seni khat

 Zuhainy Zulkiffli

MUHAMMAD ANIS menghasilkan kaligrafi tulisan khat.
MUHAMMAD ANIS menghasilkan kaligrafi tulisan khat.

BALIK PULAU: “Khat bermaksud garisan manakala seni khat pula bermaksud garisan yang membentuk tulisan cantik,” kata guru Pendidikan Islam, Muhammad Anis Ab Ghani, 40.

Dia bertugas di Sekolah Kebangsaan (SK) Balik Pulau, kini aktif berkongsi pengetahuan dimiliki mengenai seni khat dan kaligrafi Jawi bersama warganet termasuk bukan Islam menerusi akaun Facebook (FB) miliknya.

Perkongsian Muhammad Anis menerusi media sosial itu menarik perhatian warganet dan tular sejak minggu lalu.

Guru ini berkata, dia hanya ingin berkongsi perasaan teruja dan pengalamannya mengajar warganet dalam kalangan bukan Islam yang berminat mengetahui dengan lebih mendalam mengenai seni tulisan khat.

Pensyarah sambilan Universiti Sains Malaysia (USM) itu mula mengajar seni khat dan kaligrafi Jawi di USM sejak 2012.

“Seni ini menjadi antara subjek pilihan kokurikulum dalam kalangan penuntut. Pada tahun pertama, saya menerima lima penuntut dari China dan kerana mahukan kepastian saya bertanya apakah mereka salah masuk kelas.

“Saya berasa bangga apabila mereka beritahu mahu mengikuti kelas itu atas dasar minat untuk menguasai seni khat dan Jawi.

 MUHAMMAD Anis  mengajar  Muhammad Hazim  menulis tulisan khat.
MUHAMMAD Anis mengajar Muhammad Hazim menulis tulisan khat.

“Penuntut bukan Islam itu menunjukkan penguasaan dan kemahiran menulis khat Jawi dengan baik meskipun tidak mendapat pendedahan awal sebelum itu,” katanya.

Katanya, dia sudah mengajar ratusan pelajar membabitkan pelbagai latar belakang dan bangsa dengan 70 adalah bukan Islam berasal dari Thailand, Asia Barat dan Sarawak.

Bapa kepada tujuh anak itu berkata, minatnya dalam seni khat bermula dari sekolah rendah, namun dia hanya berpeluang mempelajarinya ketika di sekolah menengah.

Muhammad Anis, semakin aktif mempelajari seni itu selepas melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya (UM) apabila berjumpa ramai penggiat lebih berpengalaman.

Mengakui belum menguasai sepenuhnya seni itu Muhammad Anis berkata, sejak lebih 15 tahun lalu, dia meluangkan masa selama dua jam setiap hari bagi mengasah kemahirannya.

Atas dasar minat dia menubuhkan Akademi Khat di sekolah yang kini melatih 30 murid tahun lima menguasai seni itu.

Anak ketiga Muhammad Anis, Muhammad Hazim Wafiy, 10, murid tahun empat sekolah sama turut mengikuti kelas dianjurkan bapanya.

“Dalam masa terdekat saya merancang untuk membuka galeri dan bengkel mempelajari khat di rumah. Tiada isu sekiranya penulisan Jawi atau khat diperkenalkan di sekolah kerana ia hanya antara cabang seni, sama seperti mempelajari kaligrafi Cina.

“Khat hanya cabang seni dalam penulisan dan tidak perlu takut kerana ia sama sekali tidak mempengaruhi atau memberi kesan kepada agama yang dianuti individu berkenaan,” katanya.

MUHAMMAD ANIS menunjukkan hasil kaligrafi tulisan khat.
MUHAMMAD ANIS menunjukkan hasil kaligrafi tulisan khat.

Disiarkan pada: Ogos 7, 2019 @ 5:30am

Read more...

Khat seni paling agung

 NURULFATIHA MUAH FOTO: ASRIL ASWANDI SHUKOR & ROSLI TALIB | | 23 Ogos 2019


BUKAN sahaja pena khat, tetapi dakwah berkualiti memainkan peranan penting dalam penghasilan tulisan khat yang indah.

A

A

JARI-JEMARINYA erat memegang pena khat yang diperbuat daripada buluh dengan saiz mata pen 4 milimeter. Sebelum mula menulis, lelaki itu mencelup mata pena itu dalam dakwat hitam.



Ahmad Abdul Hadi Shamsul atau Hadi nampaknya mula berkarya. Gerak tangannya begitu perlahan. Beliau nampak begitu berhati-hati untuk menyudahkan hasil tulisan khatnya iaitu Mengangkat Martabat Tulis Khat.


Sesekali mata pena akan dicelup dengan dakwat lagi. Katanya, ia supaya pena dapat 'ditarikan' dengan lebih lancar. Pena yang bersaiz mata lebih kecil akan digunakan untuk baris dan ‘bunga-bunga’ khat yang cukup indah.



Begitulah prosesnya hingga terhasilnya karya seni khat yang sangat kemas dan cantik.


Secara keseluruhannya, Hadi berkata, beliau menggunakan empat jenis mata pen untuk menghasilkan tulisan khat berkenaan sekali dengan baris dan bunganya untuk mendapatkan susunan ayat yang cantik dan seimbang. Di bawah frasa ayat berkenaan, tertera tauqi' (tandatangan) beliau sebagai penulis.


Bukan beliau sahaja, malah penggiat seni khat yang juga penulis al-Quran Mushaf Malaysia, Abdul Baki Abu Bakar turut melalui proses yang sama ketika menghasilkan karya.


Kepada Sinar Islam, dua figura hebat itu tidak lokek berkongsi cerita tentang keindahan seni khat itu.


"Ia (khat) bukan sekadar seni semata-mata, ada sesuatu yang sangat bernilai. Khat ialah budaya orang Melayu yang patut diteruskan dan tradisi itu sudah lama ada di Malaysia. Lihat sahaja manuskrip lama dan prasasti lama, semua ditulis dalam khat dan jawi," demikian kata-kata yang terpacul daripada dua insan berkebolehan itu.


Asal usul


Disyorkan artikel ini:

• Penganjur pertimbang bawa isu jawi ke mahkamah


ABDUL Baki berpengalaman menulis khat lebih 20 tahun dan pernah dijemput untuk menulis mushaf al-Quran Dubai pada tahun 2014, 2015 dan 2016.

Abdul Baki memulakan bicara dengan bercerita tentang asal usul tulisan khat.


Jelas beliau, khat sebenarnya sudah wujud sejak sebelum zaman Nabi Muhammad SAW lagi.


"Ada satu kaum bernama Nabati yang duduk berhampiran Jordan. Menurut catatannya, kaum itu memang maju. Sebelum kedatangan Islam, mereka sudah ada tulisan sendiri.


"Jika dilihat tulisan mereka, memang kita tak boleh baca, tetapi tulisan mereka itu ada asasnya. Itulah sebenarnya asas huruf-huruf Arab yang bunyi aa, ba, ta dan lain-lain," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Diwani Kraf di Taman Kemuning Utama, Shah Alam, Selangor baru-baru ini.


Ujar Abdul Baki, 45, tulisan mereka lebih kepada aksara yang biasa dilihat pada prasasti lama.


Ketika itu, katanya, belum ada titik lagi. Dari situ masyarakat Arab mencipta huruf hinggalah selepas masihi dan zaman Rasulullah SAW yang mana al-Quran ditulis, cuma tidak dibukukan secara elok.


Pada zaman Saidina Uthman RA, barulah al-Quran dikumpulkan dan ditulis semula dengan sebaik mungkin.


Mengikut catatan historiografi, kata Abdul Baki, terdapat beratus-ratus jenis tulisan khat di dunia. Namun, hanya tujuh jenis khat standard yang biasa digunakan di seluruh negara termasuk Malaysia. Ia terdiri daripada khat nasakh, thuluth, riq'ah, diwani, kufi, raihani dan farisi.


Beliau memberitahu, khat nasakh dan thuluth paling lazim digunakan.


"Penggunaan khat nasakh banyak untuk menulis ayat-ayat al-Quran, manakala khat thuluth pula digunakan untuk tulisan di masjid.


"Khat thuluth boleh divariasikan hurufnya dan bentuknya. Kadangkala ada bentuk bersegi atau bulat. Ia seperti tulisan Cina yang ada banyak banyak jenis. Begitu juga font tulisan dalam komputer yang ada pelbagai jenis antaranya Aerial, Times New Roman dan sebagainya," katanya.


Pengarah Urusan Diwani Kraf itu turut membetulkan kekeliruan orang ramai tentang tulisan khat dan jawi.


Tegas Abdul Baki, jawi sebenarnya bukan tulisan.


"Ia merupakan kaedah ejaan seperti ejaan sin alif ya (saya), itu ialah jawi iaitu mengeja bahasa Melayu biasa. Namun, apabila kita menulis sin alif ya, itu barulah khat sama ada ia ditulis dalam khat nasakh, rid'ah, thuluth dan sebagainya.


"Ini bermakna, jika ia ditulis barulah jadi khat. Maknanya khat itu daripada jawi dan kita boleh menulis ayat al-Quran, hadis dan tulis bahasa Malaysia yang biasa," katanya sambil mengakui bahawa tulisan khat dan jawi tidak boleh dipisahkan.


Kesungguhan

Sesi perbualan kami semakin rancak apabila Abdul Baki mengimbas kembali pembabitannya dalam seni khat lebih tiga dekad lalu.


Bapa kepada empat cahaya mata itu mula berjinak-jinak dengan tulisan khat sejak di bangku sekolah rendah. Ketika itu, beliau belajar di Maahad Tarbiah Islamiyah di Kedah. Dari situ, timbulnya minat beliau terhadap seni itu apabila melihat beberapa ustaznya yang pandai menulis khat.


Malah, beliau pernah menulis mural khat di dinding sekolah dan masjid-masjid dalam skala besar ketika sekolah menengah.


Langkahnya semakin panjang apabila Abdul Baki ditawarkan bekerja di Yayasan Restu sebagai penulis mushaf pada tahun 1996. Beliau antara orang penting yang menulis al-Quran Mushaf Malaysia bersama tiga rakan lain selama tiga tahun bermula tahun 1997. Ia kemudian dilancarkan pada tahun 2000.


"Saya berhenti kerja pada tahun 2010 dan mengusahakan Diwani Kraf," ujar beliau yang pernah dipertanggungjawabkan menulis watikah pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-13 hinggalah ke-16 iaitu Sultan Mizan Zainal Abidin, Almarhum Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, Sultan Muhammad V dan Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.


Kepada satu soalan, Abdul Baki berkata: "Tulisan khat ialah satu budaya orang melayu yang patut diteruskan. Tradisi itu sudah lama ada di Malaysia. Lihat sahaja manuskrip lama dan prasasti lama, semua ditulis dalam khat dan jawi, termasuklah pertabalan Yang di-Pertuan Agong baru-baru ini."


Bagi mereka yang bergiat dalam seni khat, beliau menitipkan pesanan agar menyimpan niat yang betul iaitu kerana ALLAH SWT.


"Bukan untuk tujuan bisnes atau niat lain. Kita kena niatkan kerana ALLAH SWT. Kedua, niat supaya kita dapat menulis ayat-ayat al-Quran dengan sebaik mungkin.


"Ayat al-Quran ini ialah kalam ALLAH yang paling mulia. Apabila kita hendak menulisnya, ia mestilah ditulis dengan baik dan cantik agar beroleh pahala dan manfaat kepada yang membacanya, apatah lagi yang menulisnya," katanya.


Ujar beliau, meskipun seni khat menarik minat ramai, namun bukan semua orang mampu menulis khat dengan baik kecuali berusaha bersungguh-sungguh.


"Walaupun seseorang itu mempelajarinya, namun jika dia tidak berusaha bersungguh-sungguh, ia tetap tidak akan dapat juga sebenarnya," akhiri bicaranya.


Fokus


HADI begitu teliti dan berhati-hati untuk menghasilkan tulisan khat yang bukan sahaja cantik, tetapi juga seimbang.

Apa yang dilalui oleh Abdul Baki turut sama dirasai oleh Hadi yang juga anak didiknya.


Pemuda berusia 24 tahun itu berjinak-jinak dengan seni khat sejak berada di Tingkatan 3 lagi ketika belajar di Sekolah Maahad Pontian, Johor. Segalanya bermula apabila namanya 'naik' untuk menjadi wakil kelas pada pertandingan khat sebelum menang dan mewakili sekolahnya ke peringkat seterusnya.


Siapa sangka penyertaannya telah menjadi batu loncatan baginya untuk memulakan langkah secara serius dalam penulisan khat lelaki itu hingga berjaya menamatkan Diploma Seni Mushaf di Yayasan Restu.


Kini, Hadi merupakan seorang kaligrafi dan pereka di Kufi Store Shah Alam. Beliau sebelum itu pernah menjadi penulis mushaf di Yayasan Restu selama sembilan bulan selepas tamat pengajian di yayasan berkenaan pada tahun 2016.


Kepada penulis, beliau berkata, pada matanya, seni tulisan khat begitu indah.


"Penulisan khat sebenarnya salah satu syiar Islam dan merupakan satu bentuk dakwah.


"Asal penulisan al-Quran ialah tulisan khat. Jadi keindahan itu melibatkan seni tamadun Islam yang perlu kita jaga. Jika ditelusuri kembali sejarah penulisan khat, ia penuh dengan linangan air mata dan tumpahan darah.


"Pada zaman Nabi Muhammad SAW dan para sahabat RA, apabila turunnya wahyu, ada ramai huffaz yang akan menghafaz ayat al-Quran. Namun apabila terjadi satu peperangan, ramai para huffaz yang syahid.


"Pada zaman Saidina Uthman RA, mereka mengumpulkan al-Quran daripada lembaran-lembaran dan ditulis dalam tulisan khat. Mereka begitu mempertahankan seni khat dengan jiwa raga mereka yang kekal sehingga hari ini," ujar beliau ketika ditemui di pejabatnya di Kufi Store Shah Alam di Setia Alam, Shah Alam, Selangor baru-baru ini.


Kesabaran

Mengulas tentang peralatan ketika menulis khat, Hadi yang menguasai tujuh jenis khat iaitu naskh, riq'ah, thuluth, diwani, farisi, kufi dan diwani jali berkata, bukan sebarangan dakwat yang boleh digunakan untuk menulis khat yang berkualiti dan cantik. Kebiasaannya, beliau menggunakan dakwat aero color atau schmincke dari Jerman, Jepun, Iran dan lain-lain.


"Selain dakwat, hendak menulis khat perlu ada pen, bekas dakwat, benang sutera (untuk diletakkan dalam bekas dakwat), tempat pengasah mata pena, pelapik tangan dan pelapik tulisan. Mata pen juga ada banyak saiz yang perlu disesuaikan dengan jenis khat yang hendak ditulis.


"Saya lebih suka gunakan benang sutera diletakkan di dalam bekas dakwat kerana ia lebih lembut dan mata pen tidak mudah terhakis dan stabil untuk menulis," katanya sambil menjelaskan tulisan khat mampu bertahan lama jika ditulis di atas waraq muqahar (sejenis kertas tradisional yang ditulis oleh penulis-penulis khat terdahulu dan biasa digunakan dalam pertandingan khat).


Sepanjang empat tahun berpengalaman dalam bidang itu, Abdul Hadi merumuskan, menulis khat bukan suatu yang mudah.


"Ia memerlukan kesabaran yang tinggi dan fokus. Itu antara yang membuatkan ia 'mahal', selain komitmen kita dalam penghasilan sesebuah karya," ujarnya.


Kepada anak muda, beliau menyarankan supaya ceburilah bidang khat kerana ia bukan sahaja membawa kebaikan kepada diri, tetapi juga agama Islam dan bangsa Melayu itu sendiri.


"Kalau bukan kita yang menjaga tulisan tamadun Islam yang merupakan seni Islam tulisan khat seni al-Quran, siapa lagi yang hendak menjaganya?


"Sekurang-kurangnya jika tidak mampu menulis, fahamilah jenis-jenis khat dan aplikasikan di beberapa tempat ataupun paling tidak, tahu tentang sejarahnya. Sekurang-kurangnya kita dapat menghayati seni khat itu sendiri," katanya.


Apapun, baik Abdul Baki mahupun Hadi, kedua-duanya mahu melihat seni kaligrafi Islam itu terus dipertahankan dan diwarisi kerana ia begitu signifikan dengan Islam serta jawi, selain dekat dengan bangsa Melayu.



Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/44228/LIFESTYLE/Sinar-Islam/Khat-seni-paling-agung

© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf


Read more...