30.7.21

Seni khat tiup kesedaran, dekatkan diri dengan Tuhan

 Nor Afzan Mohamad Yusof - Jun 27, 2019 @ 1:57pm

Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Muhammad Rosyaimi Amirul Faiz Jailani. Gambar hiasan. - Foto Ghazali Kori
Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Muhammad Rosyaimi Amirul Faiz Jailani. Gambar hiasan. - Foto Ghazali Kori

TANJUNG MALIM: Seni khat ialah antara kesenian Islam yang sehingga kini masih mendapat perhatian masyarakat. Malah sejak diperkenalkan di Nusantara, perkembangannya cukup memberangsangkan.

Hari ini seni khat yang juga dikenali sebagai kaligrafi, bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan seorang pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya. Jauh dari itu, seni khat juga ketika ini boleh dianggap sebagai sebahagian daripada seni visual.

Pensyarah Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Makmur Harun, berkata seni khat turut dilihat sebagai karya seni visual apabila turut mendapat kedudukan yang istimewa dalam kalangan penggemar seni dengan adanya pameran khusus untuk kesenian itu.

“Umumnya, seni khat memaparkan eksplorasi teknik dan kebebasan ekspresi yang bertunjangkan memperindahkan lafaz Allah SWT.

Kepelbagaian teknik

“Ketika ini, terdapat lebih 83 jenis tulisan khat yang biasa ditemui antaranya nasakh, thuluth, diwani, riq’ah, farisi dan kufi.

“Perkembangan seni khat ini juga berlaku dengan pesat yang boleh dilihat menerusi kepelbagaian teknik karya yang ditampilkan,” katanya sewaktu perkongsian kertas kerja, Kepelbagaian Corak Seni Khat Lukisan dalam Pameran’ sempena Persidangan Antarabangsa Historiografi Melayu Kedua (HISTIC-II 2019) di Universiti Pendidikan Sultan Idris Perak (UPSI) di sini.

Tambah Makmur, bermula dengan lukisan dua dimensi, seni khat kini boleh ditemui dalam bentuk empat dimensi (4D), yang secara jelas menunjukkan berlakunya eksplorasi dari aspek tekniknya.

Malah, selain dilakar atas kanvas, ia turut terdapat dalam pelbagai bentuk seperti lukisan kaca, ukiran kayu dan batik.

Cabang seni digemari

“Kerancakan seni khat menyebabkan ia kini menjadi antara cabang bidang kesenian yang digemari ramai orang. Seni khat juga dihasilkan dengan menggunakan pelbagai gaya dan corak dalam membentuk rangkaian huruf dan kalimat.

“Penghayatan sepenuhnya terhadap huruf yang hendak digoreskan, penguasaan terhadap bidang dan warna lukisan benar-benar memancar dari suatu konsep penciptaan karya seni yang utuh lagi menakjubkan.

“Lebih daripada itu, karya seni khat yang berkualiti tinggi mampu membawa peminatnya ke alam sedar bahawa dalam kehidupan ini ada yang sangat dekat dan akrab bersama ciptaan-Nya iaitu Allah,” katanya.

Tambah Makmur, dalam usaha menyemarakkan lagi seni ini hingga ke Asia Tenggara, ia seharusnya dipamerkan supaya lebih ramai khalayak yang boleh menikmatinya.

Pameran katanya, mampu menarik minat pencinta seni untuk mengenali keindahan manifestasi seni Islam. Malah ia mampu menjelaskan, kesenian juga punya peranan untuk mendekatkan manusia dengan Allah SWT dan mengagungkan kebesaran-Nya.

Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Ketua Jabatan Kaligrafi Yayasan Restu, Mohd Zulfikri Mohd Sobri. Gambar hiasan. - Foto Zulfadhli Zulkifli
Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Ketua Jabatan Kaligrafi Yayasan Restu, Mohd Zulfikri Mohd Sobri. Gambar hiasan. - Foto Zulfadhli Zulkifli

Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Ahmad Zawawi. Gambar hiasan. - Foto Rafiqah Dahali
Seni khat bukan hanya ungkapan atau luahan rasa keagamaan pelukis, bahkan cerminan keperibadian dan jiwanya hingga dianggap sebahagian seni visual. Karya ditunjukkan ialah hasil Ahmad Zawawi. Gambar hiasan. - Foto Rafiqah Dahali

Read more...

Keindahan Kalamullah

 HM Digital

AL-QURAN buatan Malaysia yang diterbitkan Yayasan Restu di Kompleks Seni Islam Antarabangsa Selangor. FOTO Sairien Nafis
AL-QURAN buatan Malaysia yang diterbitkan Yayasan Restu di Kompleks Seni Islam Antarabangsa Selangor. FOTO Sairien Nafis

KALAM Allah SWT, al-Quran, dibukukan selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW dan proses itu dilaksanakan pada zaman pemerintahan khalifah Islam ketiga, khalifah Uthman r.a.

Penulisan al-Quran kemudiannya berkembang pesat sehingga hari ini, sehingga muncul satu lagi seni iaitu seni hiasan al-Quran yang merangkumi kaligrafi, tanda baca, tanda ayat, hiasan muka surat, warna dakwat, penjilidan dan kulitnya.

Di Malaysia, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Yayasan Restu menjalankan fungsi berkenaan.

Yayasan Restu dikenali dunia sebagai pertubuhan yang menjalankan usaha menyalin mushaf al-Quran, naskhah beriluminasi menggunakan tulisan tangan sepenuhnya.

Klik pada paparan berikut untuk mendapatkan informasi selanjutnya atau layari https://www.hmetro.com.my/nuzulalquran

Disiarkan pada: Mei 22, 2019 @ 12:18am

Read more...

Mushaf sentuhan Malaysia

 Hafiz Ithnin

PROSES menulis ayat Al-Quran di Yayasan Restu. FOTO  Sairien Nafis
PROSES menulis ayat Al-Quran di Yayasan Restu. FOTO Sairien Nafis

SUDAH termaktub di dalam sejarah, al-Quran itu turunnya di bumi Arab, bukan di Nusantara apatah lagi di Malaysia.

Meskipun turunnya di bumi anbia, kuasa pedoman al-Quran merentasi sempadan dunia, menjadi rujukan manusia tanpa membatasi zaman, warna kulit dan bangsa.

Setiap ayat yang terkandung di dalam mushaf agung ini dibukukan secara sistematik dan teratur, begitu mudah untuk diperoleh kerana terdapat ramai pemain industri yang menerbitkannya.

Kilang percetakan mushaf al-Quran terbesar dunia, King Fahd Complex for the Printing of the Holy Qur’an, Madinah di Arab Saudi adalah nama pemain industri gergasi yang mencetak 10 juta naskhah setahun untuk dieksport ke seluruh dunia.

KOMPLEKS Nasyrul Quran menjadi pencetak al-Quran ke dua terbesar dunia selepas di Arab Saudi. FOTO Zunnur Al Shafiq
KOMPLEKS Nasyrul Quran menjadi pencetak al-Quran ke dua terbesar dunia selepas di Arab Saudi. FOTO Zunnur Al Shafiq

Mengorak langkah bagi memartabatkan al-Quran, Malaysia pada Jun 2017 menerusi usaha Yayasan Restu membuka kilang penerbitan al-Quran kedua terbesar dunia, Kompleks Nasyrul Quran di Putrajaya, kini mampu mengeluarkan lebih sejuta naskhah al-Quran setahun untuk kegunaan domestik dan antarabangsa.

Menariknya mengenai Kompleks Nasyrul Quran, mushaf yang diterbitkan bukan sekadar mencetak tetapi turut menyalin bagi menghasilkan manuskrip al-Quran sentuhan anak tempatan.

Pengerusi Yayasan Restu, Datuk Abdul Latiff Mirasa berkata, penerbitan al-Quran di Yayasan Restu melalui proses kajian dan penyelidikan menyeluruh bagi menjadikan mushaf terbitan Malaysia mempunyai identiti tersendiri.

Bekas pensyarah bidang pendidikan itu juga menjelaskan, ekosistem penerbitan yang dilakukan Yayasan Restu bermula daripada proses menyalin untuk dijadikan manuskrip, memeriksa, membuat reka bentuk hiasan sehingga mencetaknya di kilang sendiri.

PENGGUNAAN mesin berteknologi tinggi untuk mencetak mushaf al-Quran di Kompleks Nasyrul Quran. FOTO Zunnur Al Shafiq
PENGGUNAAN mesin berteknologi tinggi untuk mencetak mushaf al-Quran di Kompleks Nasyrul Quran. FOTO Zunnur Al Shafiq

“Usaha Yayasan Restu untuk menyalin al-Quran ini bermula 30 tahun dahulu. Bagaimanapun, ketika itu kami tidak mempunyai kewangan yang cukup untuk mencetaknya sendiri.

“Selepas berjaya mempunyai manuskrip hasil salinan dan mempunyai identiti tersendiri sehingga dieksport ke negara asing, baru kerajaan melihat kami sudah bersedia untuk mempunyai kilang percetakan sendiri. Akhirnya, pada 2017, Kompleks Nasyrul Quran berjaya dibangunkan dan menerbitkan mushaf al-Quran bersama buku berkaitan Quran dan hadis,” katanya.

Bagi proses menerbitkan al-Quran, Yayasan Restu mempunyai dua lokasi untuk beroperasi iaitu di Taman Kesenian Islam, Shah Alam dan di Kompleks Nasyrul Quran, Putrajaya.

Di Taman Kesenian Islam, proses menyalin Quran dilakukan oleh tujuh pakar penulis khat, lima daripadanya anak tempatan manakala dua lagi masing-masing dari Mesir dan India.

Penulis khat berkenaan mempunyai latar belakang pendidikan dalam bidang seni kaligrafi Islam yang bukan saja tahu menjadikan teks al-Quran itu cantik malah faham erti setiap patah perkataan yang disalin untuk dijadikan sebuah manuskrip.

Setakat ini, Yayasan Restu mempunyai 12 manuskrip yang disimpan rapi di dalam bilik kebal kerana usaha untuk menyalin mushaf al-Quran daripada penyalin, Othman Taha yang berasal dari Madinah itu bukan suatu kerja mudah.

SETIAP warna pada hiasan mempunyai maksud tersendiri. FOTO Sairien Nafis
SETIAP warna pada hiasan mempunyai maksud tersendiri. FOTO Sairien Nafis

Di ruang lain, terdapat satu bahagian khas yang menjadikan mushaf al-Quran diterbitkannya berbeza dengan penerbit lain iaitu reka bentuk hiasan yang turut diusahakan oleh pereka tempatan.

Abdul Latiff berkata, hiasan yang dihasilkan mempunyai erti tersendiri kerana warna dan bentuk yang menjadi bingkai pada setiap helaian mempunyai maksud berkaitan budaya, alam semula jadi serta mercu sesebuah tempat.

Beliau berkata, bagi menghasilkan hiasan itu, pihaknya mempunyai pasukan khas yang mengkaji secara khusus mengenai sesuatu tempat untuk mendapatkan reka bentuk dan warna yang diinginkan.

“Mushaf yang kami keluarkan bukan untuk diedarkan di Malaysia sahaja, malah luar negara. Jika di Malaysia kita akan melihat motif yang menggambarkan mengenai negara ini.

“Begitu juga dengan negara yang meminta kami untuk mengeksportnya seperti Kemboja, Nigeria dan Kazakhstan, pihak pengkaji akan melawat negara berkenaan untuk mengetahui motif yang menggambarkan identiti masing-masing,” katanya.

Setakat ini, tujuh negara iaitu Kemboja, Indonesia, Kazakhstan, Singapura, China, Palestin dan Nigeria mendapatkan mushaf al-Quran sentuhan Yayasan Restu.

Penulis juga dibawa masuk ke sebuah bilik sedikit terasing daripada tumpuan laluan orang ramai yang menempatkan kumpulan pemeriksa teks yang tugasnya memeriksa setiap patah perkataan salinan teks al-Quran oleh penulis khat.

Selain merujuk kepada mushaf sedia ada yang sudah diperakui kesahihannya, pemeriksa salinan itu juga adalah penghafaz al-Quran dan mereka perlu memeriksa setiap inci penulisan yang disiapkan oleh penulis antaranya jarak baris pada huruf.

Berbeza di kilang percetakan di Putrajaya, di situ hampir 90 peratus operasi menggunakan mesin yang bernilai jutaan ringgit dan selebihnya memerlukan ketajaman mata pekerja untuk memeriksa setiap helaian al-Quran yang sudah dijadikan mushaf.

PENULIS khat tekun menyalin ayat al-Quran sebelum dijadikan sebuah manuskrip. FOTO Sairien Nafis
PENULIS khat tekun menyalin ayat al-Quran sebelum dijadikan sebuah manuskrip. FOTO Sairien Nafis

Disiarkan pada: Jun 19, 2019 @ 11:22am

Read more...

Hab dakwah terbesar

 

Hab dakwah terbesar

KOMPLEKS Nasyrul Quran yang terletak di Putrajaya.
KOMPLEKS Nasyrul Quran yang terletak di Putrajaya.

Muhammad Saufi Hassan

saufi@hmetro.com.my

Putrajaya: Pusat pengeluaran al-Quran kedua terbesar di dunia selepas Madinah dan mengeluarkan terjemahan kitab suci berkenaan dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa Khmer.

Itu pencapaian diperoleh Kompleks Nasyrul Quran kelolaan Yayasan Restu yang sudah mencetak lebih 306,000 mashaf al-Quran sejak beroperasi tahun lalu.

Kompleks pengeluaran kitab suci itu melonjak nama negara sekali gus bakal menjadi hab dakwah terbesar di dunia apabila perancangan untuk mengeluarkan teks terjemahan dalam bahasa lain diperluaskan.

Pengerusi Yayasan Restu Datuk Abdul Latiff Mirasa berkata, kompleks ini adalah pusat percetakan al-Quran bersepadu utama di rantau Asia Tenggara dan juga kedua terbesar di dunia selepas Madinah.

RUANG pameran di Kompleks Nasyrul Quran.
RUANG pameran di Kompleks Nasyrul Quran.

“Sejak ia beroperasi, kami sudah mencetak mashaf al-Quran lebih 306,000 naskhah manakala bahan dakwah lain seperti naskhah Yassin sudah dicetak lebih 657,000 naskhah.

“Buat masa ini kami mempunyai 10 jenis al-Quran yang dikeluarkan antaranya al-Quran terjemahan bahasa Inggeris, Palestin, Fattani, Khmer, Nusantara dan beberapa yang lain.

“Kami ada membuat perancangan untuk mengeluarkan lebih banyak terjemahan al-Quran dalam pelbagai bahasa antaranya membabitkan bahasa di negara Afrika bagi mengembangkan syiar Islam di rantau berkenaan,” katanya.

KERJA pencetakan al-Quran.
KERJA pencetakan al-Quran.

Abdul Latiff berkata, terdapat beberapa negara antaranya Turki dan Arab Saudi berminat untuk menjalinkan kerjasama dengan yayasan berkenaan bagi memperluaskan lagi pengeluaran al-Quran.

Beliau berkata, usaha perluasan itu akan dibuat secara berperingkat dan ia juga akan dimasukkan dalam perancangan masa depan supaya negara ini menjadi hab dakwah terbesar di dunia.

“Fokus utama kompleks ini adalah perluasan lebih banyak mashaf al-Quran daripada pelbagai bahasa dan keadaan itu boleh menarik minat individu lain untuk mendampingi Islam sekali gus memeluk agama suci ini.

“Kami juga akan melatih lebih ramai tenaga pakar terutama golongan muda supaya mereka berminat untuk menyalin al-Quran selain mendalami seni khat yang begitu unik,” katanya.

KAKITANGAN Kompleks Nasyrul Quran membungkus terjemahan al-Quran untuk diedarkan.
KAKITANGAN Kompleks Nasyrul Quran membungkus terjemahan al-Quran untuk diedarkan.

Ketika ditanya berhubung perancangan Nasyrul Quran untuk mengeluarkan bahan dakwah selain al-Quran, Abdul Latiff berkata, pihaknya mempunyai perancangan masa panjang termasuk mengeluarkan teks hadis namun usaha pengukuhan pengeluaran al-Quran diutamakan buat masa ini.

“Visi kami adalah menjadikan kompleks ini sebagai Pusat Penerbitan dan Percetakan al-Quran yang kukuh dan mampu untuk memenuhi permintaan pelanggan dengan penghasilan kitab suci yang berkualiti.

“Namun begitu, kami juga sedar bahawa pengeluaran bahan dakwah lain turut penting dan kita akan melihat perkara itu termasuk kemungkinan mengeluarkan naskhah teks hadis.

“Untuk merealisasikan impian itu, kami perlu menjalankan kajian dan pembangunan terlebih dulu supaya kami tahu hala tuju dan kekuatan naskhah yang dihasilkan,” katanya.

TERJEMAHAN al-Quran berbahasa Inggeris turut dijual di Kompleks Nasyrul Quran.
TERJEMAHAN al-Quran berbahasa Inggeris turut dijual di Kompleks Nasyrul Quran.

Disiarkan pada: September 9, 2018 @ 5:45am

Read more...

Lupus mashaf dengan beradab [METROTV]

 Hafiz Ithnin

KESUCIAN mashaf atau sebarang bentuk bahan yang mencatatkan ayat al-Quran perlu dijaga dengan baik memandangkan ia pedoman hidup masyarakat Islam. Menjaga kesucian al-Quran bukan saja ketika proses menyalin atau mencetaknya. Malah ia juga perlu dijaga sehingga proses pelupusan jika perlu dilakukan.

Mengunjungi Pusat Percetakan Saufi di Cheras, Selangor yang sudah 15 tahun melakukan aktiviti pelupusan al-Quran sememangnya memberi gambaran jelas bahawa proses berkenaan bukanlah mudah.

Kini platform salinan ayat al-Quran sudah berkembang, bukan hanya dalam bentuk mashaf tetapi turut disalin di atas kaca, kulit, batu dan kertas majalah.

MESIN pembakar bahan yang mengandungi al-Quran yang terdapat di Percetakan Sufi. FOTO Khairul Azhar Ahmad
MESIN pembakar bahan yang mengandungi al-Quran yang terdapat di Percetakan Sufi. FOTO Khairul Azhar Ahmad

Pemilik Pusat Percetakan Saufi, Rahmat Masdan berkata, ada pelbagai prosedur perlu dilakukan bagi memastikan mashaf, buku atau perhiasan mengandungi teks al-Quran dapat dilupuskan dengan sempurna.

Antara langkah itu ialah mengasingkan jenis naskhah yang diterima, menceraikan helaian kertas, membakar di dalam mesin pembakar khas bersuhu tinggi, menjemur debu untuk dijadikan kiub dan terakhir membuangnya ke laut.

“Kepelbagaian bahan untuk meletakkan ayat al-Quran ketika ini begitu banyak kerana ada yang menyalinnya di atas kaca atau mengukirnya pada kepingan kayu.

“Begitu juga dari segi pencetakan di atas kertas. Ada pelbagai jenis kertas digunakan seperti kertas buku biasa dan jenis berkilat yang digunakan secara meluas untuk majalah,” katanya.

Sejak 2004, secara purata syarikat kilang pelupusan berkenaan menerima 10 tan pelbagai bahan yang mengandungi teks al-Quran dan separuh daripadanya adalah mashaf.

Penyumbang bahan berkenaan adalah dalam kalangan orang awam dan institusi agama. Kebiasaannya, buku yang mengandungi teks al-Quran atau mashaf akan dimasukkan di dalam plastik dan kerja pengasingan perlu dilakukan bagi memotong lembaran naskhah menggunakan mesin khas.

Menurut Rahmat, perkara paling utama ialah ketika proses pengasingan dan memotong kertas di dalam sesuatu naskhah, adab untuk menjaga kesuciannya amat dititikberatkan dan tidak boleh diambil ringan semua pekerjanya.

Katanya, setiap pekerja perlu dalam keadaan berwuduk kerana bahan yang disumbangkan kadangkala bercampur mashaf al-Quran, pekerja wanita tidak dibenarkan melakukan sebarang aktiviti pelupusan mashaf ketika haid dan memastikan tidak meletakkan atau menjatuhkan bahan mengandungi teks al-Quran di lantai.

“Disebabkan itu, kerja melupuskan mashaf atau buku yang mengandungi teks al-Quran tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan khidmat mereka yang bukan Islam kerana khuatir adab ketika memprosesnya tidak dijaga.

“Kami mempunyai prosedur operasi standard (SOP) bagi melancarkan pelupusan seperti meletakkan angka pada setiap troli bagi mengenal pasti jenis bahan dan memudahkan proses pelupusan mengikut giliran,” katanya yang juga mendapat lesen untuk aktiviti melupuskan mashaf al-Quran itu.

PELBAGAI bahan mengandungi teks al-Quran diserahkan kepada Percetakan Saufi untuk dilupuskan. FOTO Khairul Azhar Ahmad
PELBAGAI bahan mengandungi teks al-Quran diserahkan kepada Percetakan Saufi untuk dilupuskan. FOTO Khairul Azhar Ahmad

Ketika berada di dalam sebuah pusat pelupusan itu, keadaan di sini amat bersih dan tidak kelihatan kertas atau abu bertebaran di atas lantai meskipun kerja pemprosesannya sedang sibuk dilakukan tiga petugas.

Melangkah ke bahagian proses pembakaran, ada empat mesin pembakar dan satu daripadanya agak besar, dianggarkan ketinggiannya hampir sama dengan bangunan sekolah dua tingkat.

Pada mesin pembakar ini ada dua bahagian utama iaitu pintu untuk memasukkan kertas atau bahan untuk dibakar dan kedua, di bawahnya corong yang boleh memuatkan sebatang alat pengaut untuk mengaut debu.

Proses meletakkan kertas atau bahan ke dalam ‘mulut’ mesin berkenaan turut dilakukan secara sistematik kerana terdapat sebuah platform yang menjadi penghubung antara troli dan pintu mesin sebagai langkah berjaga-jaga ketika aktiviti pembakaran.

Bagi kertas biasa yang mudah terbakar, proses pembakarannya tidak membabitkan alat bantuan seperti minyak petrol atau gas. Malah, proses membakarnya juga agak cepat sekitar 45 minit.


Rahmat berkata, dalam setiap proses pembakaran, mereka perlu memastikan semua bahan menjadi debu sepenuhnya dan tidak sekadar kelihatan hangus kerana teks al-Quran masih boleh dilihat.

Katanya, bagi bahan yang lebih rumit untuk dihapuskan seperti kertas tebal atau kayu, pihaknya akan membakarnya menggunakan bantuan gas bagi mendapatkan suhu maksimum mencecah 700 darjah Celsius.

“Kami mahu pastikan setiap bahan yang dibakar dibawa keluar dalam bentuk abu kerana ia menandakan naskhah atau mushaf al-Quran sudah lupus dengan sempurna. Kemudian, debu berkenaan akan tarik keluar dan diletakkan di dalam bekas lain.

“Di dalam bekas pengumpul abu ini, kami akan mencampurkan sedikit air bagi mengelakkan ia tidak berserakan sekiranya ditiup angin dan memudahkan untuk dijadikan kiub.

“Selepas itu, kami akan memasukkannya di dalam bekas acuan khas untuk membentuknya menjadi kiub dan dijemur selama seminggu bagi memastikan ia kering dan keras sebelum dihantar ke laut,” katanya.

Katanya, kesedaran orang ramai untuk melupuskan mushaf atau bahan yang ada cetakan ayat al-Quran dengan cara betul ketika ini semakin tinggi memandangkan pihaknya turut menerima pelanggan yang membawa abu kepada pihaknya untuk dihantar ke laut.

“Melupuskan mushaf atau naskhah yang mengandungi teks al-Quran bukan sesuatu yang mudah kerana kami perlu memastikan ia diuruskan dengan baik dan kesuciannya juga tidak dicemari.

“Apatah lagi hari ini, ayat al-Quran dicetak di atas pelbagai material yang sudah pasti proses melupuskannya lebih rumit. Bagaimanapun, saya percaya dengan niat yang baik, segalanya dipermudahkan,” katanya yang mengenakan caj bermula RM6 sekilogram.

Disiarkan pada: Jun 26, 2019 @ 10:28am

Read more...

Mohon berkat salin al-Quran

 

Mohon berkat salin al-Quran


PEKERJA menyiapkan tempahan corak seni islam di Yayasan Restu.
PEKERJA menyiapkan tempahan corak seni islam di Yayasan Restu.

Shah Alam: Proses penyalinan semula ayat suci al-Quran bukan semudah yang disangka kerana penulisnya juga perlu menjaga kebersihan serta adab pada setiap masa bagi memastikan kesucian ayat suci itu sentiasa terpelihara.

Kerana itu, setiap pagi, sebelum proses penyalinan ayat suci al-Quran dijalankan, penulisnya akan melakukan solat Dhuha dan solat hajat berjemaah bagi memohon keberkatan daripada Allah SWT.

Pada masa sama, penulisnya juga perlu sentiasa dalam keadaan berwuduk demi menjaga kesucian ayat suci berkenaan.

Ketua Jabatan Kaligrafi Yayasan Restu Mohd Zulfikri Mohd Sobri berkata, al-Quran adalah kata-kata Allah SWT, justeru, persediaan teliti dilakukan sebelum penyalinannya.

“Menyalin ayat al-Quran berbeza dengan menulis penulisan biasa. Ada adab tertentu yang harus dipatuhi sama seperti membaca al-Quran seperti penyalin perlu menghadap tulisan ketika menyalin dan bukan daripada tepi.

“Penyalin juga perlu memakai baju lengan panjang atau sekurang-kurangnya pelapik di atas kertas ketika proses penyalinan dijalankan. Adab menyalin ini sama seperti mengaji al-Quran yang perlu dijaga tata susilanya, sambil menyalin kita akan membaca dan secara tidak langsung kita akan ingat ayat al-Quran berkenaan,” katanya.

Menurutnya, tiada tempoh waktu ditetapkan menyalin sehelai lembaran ayat al-Quran kerana kemahiran dan kepantasan setiap penyalin berbeza.

Ada yang dapat menyiapkannya awal dan sebaliknya kerana ia memerlukan ‘jiwa’ ketika bekerja bagi menghasilkan kualiti terbaik.

Disiarkan pada: Julai 13, 2015 @ 7:23am

Read more...